vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (47) apmodely (9) arnold (26) asprojekt (5) auhagen (5) barkács (101) barkas (1) beckmann (16) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (43) digitális (3) digitalzentrale (2) dk-model (1) ecthIT (1) es-pecky (6) farkas-transz (1) fischer-modell (4) fólió (1) framo (1) gabor (2) gützold (3) gysev (2) h0 (1) hädl (68) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (64) hétfői kép (421) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (1) hot news (158) igra (13) kalomodell (6) karácsony (4) karsei (25) katalógus (22) keskeny nyomköz (1) kiállítás (45) kifutó modell (13) kres (30) kühn (59) lemke (3) lenz (8) loco (9) lorenz (8) ls models (2) Luetke (1) marionzeller (1) máv (4) mehano (2) miniatur (4) modell (257) modelltec (3) modist (6) modmüller (2) modul (55) mtb (14) nagyvasút (6) noch (4) nohab (1) nyereményjáték (2) paksinuti (1) peho (1) peresvet (2) piko (117) pmt (15) preiser (3) programajánló (42) psk (14) revell (1) rietze (5) roco (77) schirmer (42) Sikulove (4) sonjaplastic (1) temofeszt 2014 (3) tillig (424) tillig club (31) tillig h0 (3) tomix (3) történelem (10) tt-modell (2) uhlenbrock (2) újdonság (379) újság (8) v&v (5) vasuttmodell (130) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (8) zeuke (1) zimo (2)

Figyelem!

Az oldalon és linkeken szereplő fotók kizárólag módosítás nélkül, a forrás feltüntetésével használhatóak fel!

A BR50 története, 5. rész

2009.03.07. 21:11 RFeri

A BR 50 hadimozdonyok TT modelljei, 2. rész

Sorozatunk mai részében a BR 50 1990. utáni modelljeit tekintjük át.
 
1. A kisszériás gyártmányok
 
A Beckmann cég (www.beckmanntt.de) az első modelljei között máris nagy fába vágta a fejszéjét: 1991-ben megépítette az 50 849 pályaszámú DR III. korszakbéli modellt. A modell ugyan jellegében jobb volt, mint a DMV régi modellje, de kivitelében nagyon elmaradt a BTTB színvonaltól, inkább csak amolyan szárnypróbálgatás volt. Két évig maradt gyártásban, folytatása nem lett.
 
Beckmann BR 50 Altbau DR III. korszak (forrás: abvv.de)
 
Néhány év múlva a Kittler cég (www.mb-kittler.de) is belevágott a BR 50 modellezésébe. Természetesen ők a DR Rekóval kezdtek, 1998. körül készült el az 50 3610-8 psz-ú modell, és amint a pályaszámból látszik, ez egy BR 5035 Reko sorozatú DR IV. korszakbéli gép volt. Egy különleges, limitált darabszámú széria is készült belőle, 50 3616-5 pályaszámmal, amelynek érdekessége az volt, hogy az eredeti – ugyanilyen pályaszámú – mozdony felújítását támogatták belőle, az 560 DM vételárból 30 márka adomány volt, amelyet a Kittler megtoldott még ugyanennyivel. Az összeget az eredeti mozdony felújítására fordította a tulajdonos, a Szász Vasútbarátok Egyesülete (VSE - Vereins Sächsischer Eisenbahnfreunde). A mozdony a Schwarzenbergi Vasúti Múzeum gyűjteményét gyarapítja, nosztalgiameneteket teljesít (http://www.vse-eisenbahnmuseum-schwarzenberg.de).
Ebből a modellből mindössze 36 példány készült, ebből 35 DR IV. korszak, és 1 db teljesen egyedi DR III. korszakos modell, amely személyes kérésre épült.
 
Kittler 50 3616-5 (forrás: tt-pics.de)
 
VSE 50 3616-5 (forrás: vse-eisenbahnmuseum-schwarzenberg.de)
 
Aztán 2004. környékén a Kittler cég újból gyártásba vette a BR 50 modelleket, de ekkor már egy BR 5040 Neubau DR IV. (50 4006-8 psz.) és egy BR 50 Altbau DR III. (50 1608 psz.) készült el, tehát messze nem ugyanarról a modellről van szó. Ezek a modellek a mai napig rendelhetők, baráti 320 - 356 € közötti áron.
 
Valamikor készült még a Kittlernél egy BR 5035 Reko DR III. (50 3654 psz.) és egy BR 5040 Neubau DR III. (50 4070 psz.) változat is.
 
Tavalyi újdonság volt a Crottendorfi Modellvasút Manufaktúránál (MMC –  http://www.modellbahnmanufaktur-crottendorf.de) a BR 50 kétféle változata is. Az egyik a BR 5050 Öl DR IV. (50 0052-6 psz.) modellje, a másik pedig egy BR 5035 Reko DR III., amelynek a pályaszámát nem találtam meg. Sajnos, jelenleg ezek a modellek nincsenek fönt a gyártó honlapján, de elvileg rendelhetők, a crottendorfiakhoz képest szolid, 600 € áron.
 
MMC BR 5050 Öl DR IV. korszak (forrás: abvv.de)
 
Valamikor állítólag a wetzlari Krüger is készített valamilyen BR 50-est, erről csak annyit tudok, hogy volt ilyen. Még bizonytalanabb a Klose által épített, vagy talán csak tervbe vett BR 50 modell megléte, pedig egyből háromféle kivitel volt (lett volna). A Klose cég egyébként 2004-ben megszűnt, egyes modelljeit a Schirmer vette át (a BR 50-nek nála sincs se híre, se hamva). Az MMC cég tulajdonosát viszont Jens Klosénak hívják, hogy ez most ő-e, vagy valami rokona, azt nem tudom, lehet, hogy csak névrokon.
 
2. A Tillig gyártmányok
 
Kétezer-kettőt írunk, a Tillig ez évi újdonság-katalógusában feltűnik, mint formaújdonság, a BR 5035 Reko DR III. Egyelőre csak az eredetiről készült képben gyönyörködhetünk, alatta az ígéret: 2003-ra ebből modell lesz. Khm-khm. A 2003-as újdonság-katalógusban újabb változat eredeti képe díszeleg, egy BR 50 Altbau DR III. tűnik föl, már óvatosabb képaláírással: előzetes bejelentés. Ezután a 2004-es, a 2006-os és a 2007/8-as nagykatalógusban rendre csak az eredeti mozdonyok fényképe, de modell sehol. Végül 2007. legvégére a Tillig kiadja az 50 3624 pályaszámú BR 5035 Reko DR III. modellt. Nehéz szülés volt, de megérte a várakozás, a modell minden tekintetben kitűnő, kifogástalan munka.
 
Tillig BR 5035 Reko DR III. korszak (forrás: tt-pics.de)
 
Az Altbau viszont még mindig késik, noha a 2008-as újdonság-katalógusban (szintén az eredeti mozdony fényképével illusztrálva) feltűnik egy DB Kabinentender is, mint formaváltozat, pedig a gyáriakon kívül még az eredeti modellt sem látta senki. Végül 2009. elején megjelent a 6 éve beharangozott 50 1608 psz-ú BR 50 Altbau DR III. modell. Ugyanaz a pályaszáma, mint a Kittler modellnek. A 2009-es újdonság-katalógus címlapján ott mosolyog ránk a 2008-ban beígért Kabinentender, immáron modell, és belül újabb két változatot találunk.
 
Tillig BR 50 Altbau DR III. korszak (forrás: tt-pics.de)
 
Az alábbi kis táblázatban összefoglaljuk a Tillig modelleket.
 

Kat. szám
 Modell
Vasút
Korszak
 Pályaszám
 Meghirdetve
 Kiadva
02290
 BR 5035 Reko
DR
III.
 50 3624
 2002. újdonság
 2007. vége
02291
 BR 5035 Reko
DR
IV.
 50 3548-0
 2009. újdonság
 -
02292
 
 
 
 
 
 
02293
 
 
 
 
 
 
02294
 
 
 
 
 
 
02295
 
 
 
 
 
 
02296
 BR 50 Altbau
DR
III.
 50 1608
 2003. újdonság
 2009. eleje
02297
 BR 50 Kabinentender
DB
IV.
 51 341-6
 2008. újdonság
 -
02298
 BR 50 Altbau
DB
III.
 50 791
 2009. újdonság
 -
02299
 
 
 
 
 
 

 
A BR 50 egyébként szinte kifogyhatatlan változatáradatban kiadható, a Tillig bizonyára kihasználja majd ezt. Egyelőre hiányzik a teljes DRG korszak, itt ugyan csak az Altbau változat játszik, viszont háromféle festés (normál, fotolack szürke, tarnlack álcázó), legalább kétféle szerkocsi, kétféle füstterelő, van itt miből választani, kérem, a permutációk száma legalább egy tucat. Aztán itt van a DB-nél a BR 5040 Franco-Crosti a III. korszakból és az Altbau a IV. korszakból. A DR-nél pedig a BR 5050 Öl és a BR 5040 Neubau a III. és a IV. korszakból, az Altbau a IV. korszakból, mindezek többféle változatban (szerkocsi, füstterelő, gőzsugár-ejektor, stb.). A lehetőségek szinte kimeríthetetlenek. Félő, hogy más modellgyárak példáját követve egy-egy változat csak rövid ideig lesz hozzáférhető, és aki nem veszi meg idejében, az aztán mehet az eBayre, ahol esetleg jóval többért jut hozzá. Bár az is igaz, hogy ki venne meg mintegy 70-féle különböző BR 50-est, 200 € fölötti áron? Meg szép is lenne a Tillig-katalógus, 20 oldal csak a BR 50 sorozat…

Szólj hozzá!

Címkék: történelem modell

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr33988137

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.