vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (47) apmodely (9) arnold (26) asprojekt (5) auhagen (5) barkács (101) barkas (1) beckmann (16) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (43) digitális (3) digitalzentrale (2) dk-model (1) ecthIT (1) es-pecky (6) farkas-transz (1) fischer-modell (4) fólió (1) framo (1) gabor (2) gützold (3) gysev (2) h0 (1) hädl (68) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (64) hétfői kép (421) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (1) hot news (158) igra (13) kalomodell (6) karácsony (4) karsei (25) katalógus (22) keskeny nyomköz (1) kiállítás (45) kifutó modell (13) kres (30) kühn (59) lemke (3) lenz (8) loco (9) lorenz (8) ls models (2) Luetke (1) marionzeller (1) máv (4) mehano (2) miniatur (4) modell (257) modelltec (3) modist (6) modmüller (2) modul (55) mtb (14) nagyvasút (6) noch (4) nohab (1) nyereményjáték (2) paksinuti (1) peho (1) peresvet (2) piko (117) pmt (15) preiser (3) programajánló (42) psk (14) revell (1) rietze (5) roco (77) schirmer (42) Sikulove (4) sonjaplastic (1) temofeszt 2014 (3) tillig (424) tillig club (31) tillig h0 (3) tomix (3) történelem (10) tt-modell (2) uhlenbrock (2) újdonság (379) újság (8) v&v (5) vasuttmodell (130) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (8) zeuke (1) zimo (2)

Figyelem!

Az oldalon és linkeken szereplő fotók kizárólag módosítás nélkül, a forrás feltüntetésével használhatóak fel!

A BR50 története, 4. rész

2009.03.01. 13:49 RFeri

A BR 50 hadimozdonyok TT modelljei

 
A továbbiakban „modell” címszó alatt mindig TT modellt értek.
 
Az első BR 50 modellt az NDK-beli DMV (Deutsche Modelleisenbahn Verband – Német Modellvasút Szövetség) adta ki, valamikor a ’70-es évek végén. Ez a DMV érdekes képződmény volt, tulajdonképpen nem gyártó, nem is klub, hanem a munkaközösségek (klubok) valamiféle fedőszerve volt. A vele szerződött tagok kisszériás modelljei a DMV neve alatt jelentek meg.
 
Az első kiadott széria az 50 4012-6 pályaszámú mozdonyt modellezte. A mai napig létező, sőt virágzó Modelleisenbahnclub Pirna készítette, amely klub büszkélkedhet Németország legnagyobb szállítható TT modul terepasztalával. Maga a modell igazi barkácstermék volt: a BTTB BR 56/86 futóművét kiegészítették még egy csatolt kerékpárral, majd rábiggyesztették a BR 35 felépítményét, az eredeti feliratokat pedig kartonpapírból készített pályaszám-táblákkal takarták el. Az átépítéshez szükséges kisebb kiegészítőket (a csatlórúd-hosszabbítást, az állókazán tűzszekrényét és hamuszekrényét, a légtartályokat, stb.) maguk készítették el.
 
Nem volt ám ez butaság: emlékszünk, hogy a BR 50-et először még BR 46-ként négy csatolt tengellyel tervezték, amely a német egységmozdony-program ismeretében alighanem erős rokonságban lehetett a BR 86 (1’D’1) futóművével, és aztán ebből alakították ki az eredeti BR 50 futóművét is, egy csatolt kerékpárral kiegészítve, és elhagyva a hátsó futókerékpárt. Továbbá tudjuk azt is, hogy az NDK-s BR 5040 Neubau sorozat gyakorlatilag megegyezett a BR 5035 Reko sorozattal, ami ugye a BR 2310 kazánját kapta meg, ami pedig erősen hasonlít (tk. megegyezik) a BR 35 kazánjával. Kimondhatjuk tehát, hogy a modell jellegében megfelelt az eredetinek.
 
Jó egy évre rá újabb pályaszámon jelent meg, már BTTB együttműködéssel: szitanyomott pályaszáma 50 4016-7 volt. A modellt a BTTB 1984-ben 2260-as katalógusszámmal látta el, de ennek nem találom a nyomát egyetlen katalógusban sem. Valószínűleg nagyszériában tervezték gyártani, de aztán ebből nem lett semmi. Ezt a modellt még a ’90-es években is gyártották, ugyanezen a pályaszámon, mégpedig a Hosse, Berlinben, amely 1999-ben olvadt bele a TT-Club cégbe. Valószínűleg ugyanezt a modellt készítette Lothar Richter is, a ’90-es évek elején, alighanem mindketten a BTTB elfekvő raktárkészletéből dolgozhattak, ameddig az tartott.
 
DMV BR 50 4016-7
 
DMV BR 50 4016-7
 
Létezett egy harmadik gép is (50 4088-6), szintén fölragasztott karton pályaszámmal. Ez valószínűleg szintén az első évben készülhetett.
 
A fenti három modell a DR IV. korszakot modellezte. Létezett egy III. korszakbeli gép is (psz. 50 4020), amely lényegében megegyezett a többivel. Viszont a szintén III. korszakbeli 50 849 psz. mozdony nem ebbe a Neubau-sorozatba tartozott, hanem eredeti gép volt. Valószínűleg ez is csak a pályaszámában tért el a többiektől.
 
A 6. modell a szerkocsiban tért el, ugyanis olajtüzelésre átalakított mozdonyt modellezett (a BR 5050 sorozat valamelyik tagját).
 
A jövő héten a BR 50 modern modelljeit tekintjük át...

Szólj hozzá!

Címkék: történelem modell

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr55973295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.