vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (47) apmodely (9) arnold (26) asprojekt (5) auhagen (5) barkács (101) barkas (1) beckmann (16) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (43) digitális (3) digitalzentrale (2) dk-model (1) ecthIT (1) es-pecky (6) farkas-transz (1) fischer-modell (4) fólió (1) framo (1) gabor (2) gützold (3) gysev (2) h0 (1) hädl (68) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (64) hétfői kép (421) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (1) hot news (158) igra (13) kalomodell (6) karácsony (4) karsei (25) katalógus (22) keskeny nyomköz (1) kiállítás (45) kifutó modell (13) kres (30) kühn (59) lemke (3) lenz (8) loco (9) lorenz (8) ls models (2) Luetke (1) marionzeller (1) máv (4) mehano (2) miniatur (4) modell (257) modelltec (3) modist (6) modmüller (2) modul (55) mtb (14) nagyvasút (6) noch (4) nohab (1) nyereményjáték (2) paksinuti (1) peho (1) peresvet (2) piko (117) pmt (15) preiser (3) programajánló (42) psk (14) revell (1) rietze (5) roco (77) schirmer (42) Sikulove (4) sonjaplastic (1) temofeszt 2014 (3) tillig (424) tillig club (31) tillig h0 (3) tomix (3) történelem (10) tt-modell (2) uhlenbrock (2) újdonság (379) újság (8) v&v (5) vasuttmodell (130) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (8) zeuke (1) zimo (2)

Figyelem!

Az oldalon és linkeken szereplő fotók kizárólag módosítás nélkül, a forrás feltüntetésével használhatóak fel!

A BR50 története, 2. rész

2009.02.14. 19:50 RFeri

Szombat esti sorozatunk mai részében a BR 50 sorozat II. világháború után az NDK-ban maradt 350 példányának a sorsával foglalkozunk.

 
Altbau
 
A DR a mellékvonalain használta a jól bevált BR 50-es sorozatot. Mivel nem minden mozdony készült tartós kazánnal, viszont a mozdonyok nélkülözhetetlenek voltak, ezért a mozdonyok egy részét átépítették, ezek lettek az ún. Reko mozdonyok, míg a megmaradókat az Altbau névvel illették.
 
 BR 50 Altbau a DR IV. korszakból
 
Átépítések 1.: a BR 5035 sorozat (BR 50 Reko)
 
Az átépítés során a régi kazánt a BR 2310 kazánjával gyakorlatilag megegyező, de új, öregedésálló kazánnal cserélték ki. Az átépítések 1957 végétől 1962-ig tartottak. Ezalatt a 4,5 év alatt összesen 208 db mozdonyt építettek át, melyek új pályaszámokat is kaptak a BR 50 3501 – 3708 mezőben.
 
Az átépítés olyan jól sikerült, hogy a mozdonyok nagy része még a ’80-as évek közepén is vígan pöfögött az NDK mellékvonalain, sőt olyan is akadt, melyet már a DB AG selejtezett ki, tehát megérte az V. német korszakot is!
 
BR 5035 Reko a DR III. korszakból
 
Átépítések 2.: a BR 5050 sorozat (BR 50 Öl)
 
A karbantartás egyszerűsítése céljából a DR 1966/67-ben 42 db, majd 1970/71-ben további 30 db BR 5035-t pakura (olaj) tüzelésűre épített át. A magasabb gőzhőmérséklet jobb hatásfokot eredményezett, viszont a szerkezetet is jobban igénybe vette, ezért más, kisebb módosításokat is végrehajtottak. Az olajra átállított mozdonyok az 1980-as évek elejéig üzemeltek csak, mivel akkor a béketáborba begyűrűzött olajárrobbanás működtetésüket gazdaságtalanná tette.
 
Az első sorozatban átépített mozdonyok a BR 50 5001 – 5042 közötti pályaszámokat kapták meg. Tulajdonképpen csak ezek tekinthetők a BR 5050 sorozat tagjainak, mert a második széria mozdonyai a 50 0043 – 0072 pályaszámokat kapták.
 
BR 5050 Öl a DR III. korszakból 
 
Új építés: a BR 5040 sorozat (Neubau)
 
Az ’50-es évek végén, az átépítésekkel párhuzamosan, a VEB Lokomotivbau Karl Marx mozdonygyárban, amely Babelsbergben működött, 1959/60-ban 88 db új mozdonyt építettek. Az 1957-től átépített BR 5035 bevált szerkezete alapján teljesen azonos, de vadonatúj mozdonyokat gyártottak, a BR 50 futóművével és a BR 2310 kazánjával. A mozdonyok a BR 50 4001 – 4088 pályaszámokat kapták.
 
Az NDK politikai rendszere azért rányomta a bélyegét erre az utángyártásra: a mozdonyok messze nem sikerültek olyan jóra, mint akár az eredeti (a háború alatt épített), akár az azokból átépített mozdonyok. Az 1980-as évek elejére gyakorlatilag a sorozat összes példányát ki kellett selejtezni, akadt olyan is, amelyet mindössze 13 évig használtak, míg például az 50 005 pályaszámú gép, amely a Henschel első, prototípus szériájából származott, pontosan 40 évig üzemelt, átépítés nélkül!
 
Átszámozások
 
A DB-hez képest alig két év késéssel, 1970-ben, a DR-nél is beköszöntött a IV. korszak, az új pályaszámozási rendszerrel. A DB-vel ellentétben meghagyták a gőzmozdonyok eredeti sorozatszámát, nem egészítették ki a vezető 0-val. Így a gőzösök pályaszáma a 2 számjegyű sorozatszámból, a 4 számjegyű sorszámból és az ellenőrző számjegyből állt össze.
 
A még meglévő Altbau, a Reko és a Neubau mozdonyok megtartották addigi pályaszámukat, míg az Öl mozdonyok az 50 0001 – 0042 mezőt kapták. Az 1970 után épített többi 30 Öl mozdony ennek folytatásaként kapta az 50 0043 – 0072 mezőt. Kakukktojás itt is akadt: az egyetlen ütközésként a BR 50 005 mozdony az 50 1005 új pályaszámot kapta, melynek eredeti tulajdonosát a DB már 1964-ben kiselejtezte.
 
A DR-nél folyó átépítések és átszámozások következtében volt olyan mozdony, amely élete során akár 4 különböző pályaszámot is felvett. Ennek illusztrálására szemeltük ki a BR 50 1274 pályaszámú mozdonyt.
 
1941-ben építette a Jung, pályaszáma 50 1274.
1960-ban átépítették BR 5035-té (Reko), új pályaszáma 50 3617 lett.
1966-ban átépítették BR 5050-né (Öl), új pályaszáma 50 5035 lett.
1970-ben az új számozás keretében 50 0035-1 lett.
 
A négyszer átszámozott 50 0035-1 a DR IV. korszakból
 
A következő részben a híres-neves, nevezetes BR 52 sorozatról írunk. (Jönnek majd a modellek is, csak türelem ;-))

Szólj hozzá!

Címkék: történelem

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr30943257

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.