vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (39) apmodely (6) arnold (23) asprojekt (3) auhagen (4) barkács (75) barkas (1) beckmann (13) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (34) digitális (2) digitalzentrale (1) es-pecky (6) farkas-transz (1) fischer-modell (4) fólió (1) framo (1) gabor (1) gützold (2) gysev (1) hädl (48) harrybarth (1) heki (1) heris (11) herpa (51) hétfői kép (352) hobbytrain (7) honlap (13) hot news (148) igra (5) kalomodell (6) karácsony (4) karsei (19) katalógus (21) kiállítás (38) kifutó modell (12) kres (23) kühn (48) lemke (1) lenz (6) loco (8) lorenz (7) ls models (2) marionzeller (1) máv (4) mehano (2) miniatur (4) modell (244) modelltec (2) modist (5) modmüller (2) modul (40) mtb (9) nagyvasút (6) noch (3) paksinuti (1) peho (1) peresvet (1) piko (98) pmt (14) preiser (2) programajánló (35) psk (11) revell (1) rietze (3) roco (61) schirmer (37) Sikulove (4) sonjaplastic (1) temofeszt 2014 (3) tillig (345) tillig club (25) tomix (3) történelem (10) uhlenbrock (1) újdonság (331) újság (8) v&v (2) vasuttmodell (97) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (7) zeuke (1) zimo (1)

Figyelem!

Az oldalon és linkeken szereplő fotók kizárólag módosítás nélkül, a forrás feltüntetésével használhatóak fel!

Hogy jól induljon a hét - 2017.08.21.

2017.08.21. 03:00 HOttó

170821_520_k.jpg

A Modellbahn Manufaktur által kiadott 520-as gőzös mögött is jól mutatnak a vasuTTmodell harmadik korszakos teherkocsik.

Szólj hozzá!

Címkék: hétfői kép vasuttmodell

Tillig - Spielemax különkiadás MÁV teherkocsi

2017.08.16. 09:56 HOttó

Ahogy azt már július végén megírtuk, megjelent egy különkiadású, 150 darabos teherkocsi szett a Tillig gyártásában és a Spielemax gondozásában, ami 3 eltérő vasúttársaság nyitott, Eas kocsiját tartalmazza. A negyedik korszakos szettben egy csehszlovák és egy lengyel mellett foglal helyet a MÁV tehervagonja. A kocsikhoz barnaszén rakomány is jár, a színen és festésen kívül a kocsitípusok is eltérnek. 

ti-501672.jpg

A CSD kocsija "Aradi" ajtókkal, a MÁV és PKP vagonok domborított-préselt ajtókkal lettek kialakítva. A csehszlovák kocsi homlokfala is eltér a másik kettőtől és kevesebb felszerelhető tartozék is található a dobozában. A szettből sikerült beszerezzünk párat, amíg a készlet tart megvásárolható webshopunkban.

Szólj hozzá!

Címkék: újdonság tillig

Hogy jól induljon a hét - 2017.08.14.

2017.08.14. 03:00 HOttó

170814_taurus_k.jpg

Ezúttal is a gabona a téma. A Tillig gabonás kocsikat (15353 és 15351 cikkszámok) a Piko MÁV Taurusa továbbítja célja felé.

Szólj hozzá!

Címkék: piko tillig hétfői kép

A Tillig új kisgőzöse - modellbemutató

2017.08.11. 18:11 HOttó

Már talán az idejét sem tudjuk, mikor jelentette be a Tillig, hogy a megszűnt BR81 és BR92 után ismét lesz kicsi gőzmozdony a kínálatában. Több mint 4 éve egy személyes találkozón említette a gyártó képviselője, hogy dolgoznak egy új modell tervein, keresik a megfelelő alkatrészeket (motort). Azután a 2016-os újdonság katalógus címlapján már láthattuk a fotót a nagyvasúti eredetiről, belül pedig 4. negyedévre több modell ígérete is listára került.  A szokásos halasztgatások után végre idén nyáron kezünkbe foghatjuk az új modellt - de vigyázat, csak nagyon óvatosan!

ti-01720_1.jpg

Az első fecske a 01720 cikkszámú szettel érkezett, amiben a KPEV zöld színében pózol a T3-as kis csühös, amit gyorsan követett a DR III. korszakos BR89 (04240 cikkszám) kiadása. A modellt a megszokott "kis skatulya" méretű dobozban szállítják, ami ezúttal vastag kartonból készült. A kartonon belül szivacs és műanyag bliszter keverékében fekszik a mozdonyka. Az első problémával ott találkozunk, amikor kivennénk a dobozból. Mégis hogyan? A műanyag csatló olyan kis filigrán alkatrészekből áll, hogy már az érintése is veszélyes. Ráadásul a mozdony főkerete mellé ér, így oldalára sem fektethető a masina. Az aprólékosság, a sok kis külön felrakott részlet az egész mozdonyra igaz, így tulajdonképp egyetlen helyen, a víztartálynál fogható csak meg.

ti-01720_2.jpg

A modell digitálisan érkezik, a dekóder a NYÁK-lapra van forrasztva, így ennek behelyezése nem veszélyezteti a kisgép testi épségét. Bár az egész modell olyan kicsi, hogy egyéb módon bele se férne egy dekóder. Az aprólékos feliratozás mára már alap, a LED technika fejlődésével egy ilyen apróság is kaphat irányváltó világítást.

ti-01720_3.jpg

A meghajtásról két tengely gondoskodik, a középső csak futó kerékpár. Az áramszedés javítása érdekében elhagyták a tapadógyűrűket, néhány rövid vagon vontatásához nincs is azokra szükség. No meg a cseréjük sem lenne egyszerű a korábban említett nehézségek miatt. A szervizesek felköthetik a gatyájukat...

ti-01720_4.jpg

A dobozból a megszokottól eltérő formájú útmutató kerül elő, ennek oka nem csak a digitális címek listája. Mostantól az új modellekhez egy részletesebb, többnyelvű útmutató készül Sebnitzben.

Minden ilyen bemutató lezárásának kötelező eleme a modell ára. 2017-ben, egy új fejlesztésű, digitális gőzmozdony 50-55 ezer forint körül abszolút nem mondható drágának. Ennyibe kerül szinte bármi, ami megjelenik, legyen az Tillig TRAXX vagy PIKO Vectron, de a Kühn vagy az MTB mozdonyai sincsenek nagyon elmaradva ettől. Az első két verzió mellé hamarosan érkezni fognak a további (pl. nem szettben lévő T3) variációk is.

Szólj hozzá!

Címkék: modell újdonság tillig

Három TT-s beszámoló az első félévből - 2. rész

2017.08.07. 19:12 lord.sTTex

Sorozatunk második állomásán egy újabb virtuális úthoz érünk. Az előző alkalommal egy nagyszerű kiállításon vehettünk részt, amely egyben vásár is volt, és ahol sok-sok színes TT-s újdonsággal, információval gazdagodhattunk. Legújabb célunk most szintén a gyönyörű szász vidékre vezessen, egy gyártói nyílt nap rejtelmeibe vessük bele magunkat, és annak is egyből a közepébe: válasszuk a legnagyobb TT-s gyártót! A szép, már-már patinás gyökerekkel rendelkező TILLIG gyár legyen tehát a kiszemelt, így utunk abba a városba vezet, amely nevet minden, számunkra oly kedves doboz és gyártmányleírás, minőségi ellenőrző papír oldalain olvashatunk: Sebnitz.

20170807_tillig_01.jpg

Az oázis, ahová minden TT-szerelmes vágyik

Vessük is hát bele magunkat ebbe a páratlan lehetőségbe, hiszen egy olyan épület falain belülre juthatunk így be, amely a TT méret szerelmeseinek mindig is nagy vágya lehet. Oda jutunk el, ahol terepasztalaink, vitrinjeink szorgos kis mozdonyai és azok szeretett kocsijai, sőt, az autóink, teherautóink egy része is született. Bízzunk benne együtt, hogy itt is kaphatunk majd újdonságokról, érdekességekről szóló információkat és induljunk hát!

A rendezvény előre meghirdetett minden évben, hiszen ebben a gyárban szerencsére évente van nyílt nap, míg más gyártóknál kétévente, vagy alkalmanként van csupán ilyen lehetőség. Egyértelműen mondhatjuk tehát, hogy kényeztetve vagyunk ám szépen, és maradjon is ez így!
A nyílt nap hajnalán mindenki izgatott volt, aki eltervezte, hogy ellátogat a helyszínre, hiszen oly sokszor befolyásolta már az időjárás a lehetőséget, hogy egy kicsit mindenki szorít is azért, hogy minden jól sikerüljön. A felhők most is sorra gyülekeztek a napokban és az ünnepi reggelen is, de a sok-sok rajongót hallva a Nap végül csak előbújt és eloszlatta a felhőseregeket. Bizony, a látogatók sokan voltak, már a nyitás előtt egy órával - a korán kelők - ott álltak az első helyen a kapuban, de fél órával a kaputárás előtt már nagyobb csoportok álltak a járdán és kissé az úton is egyaránt.
Természetesen a jól megszokott törődés itt is megjelent, hiszen a kapu előtt állókat visszaszámlálás és harsány zene szórakoztatta addig, míg az óra el nem ütötte a kapunyitás pillanatát.

20170807_tillig_02.jpg

Reggeli várakozók csapata – a keménymag

20170807_tillig_03.jpg

A várva várt pillanat

20170807_tillig_04.jpg

Roham indul

A gyárlátogatás napján több helyszín is fontos számunkra, hiszen megannyi pont van a telephelyen belül és kívül egyaránt, mely valami érdekességet tartogat. Kezdjük is rögtön talán azzal a helyszínnel, amelyet sokan elsőként támadnak meg, így sietnünk is kell, ez pedig a „turkáló” sátor. Az udvaron vár ránk a nagy alapterületű, ideiglenes sátor, mely alatt az apró alkatrészek milliói várják ládákba, papírdobozokba és kis tartókba helyezve az éhes, főleg TT-s vásárlót. Találunk itt a minőség ellenőrzésen fennakadt alkatrészeket, vagy próbagyártási elemeket, de szép számmal vannak a már kifutott modellekhez raktározott alkatrészek is, melyek már nem szükségesek, hogy a raktárban foglalják a helyet. De nézzük csak! Van itt még nagyobb meglepetés is: kifutó modellek és tesztelt, vagy épp próbapályákon, bemutatóasztalokon futott járművek! Sőt, itt-ott egy-két, talán sarkokban elbújó régi vagonok is elő-előkerülnek! És természetesen hatalmas árkedvezménnyel, akár töredékáron! Köszönjük TILLIG!
Rögtön emellett a helyszín mellett az idei év Club-modell újdonságait vehetik meg azok, akik Tillig-TT-Club tagsággal rendelkeznek. Itt olyan exkluzív modellek szerezhetőek be, melyek az adott évben jelennek meg, csak klubtagok által elérhetőek és általában gyűjtői készletekbe kerülnek. Egy másik helyiségben pedig az építőkészlet formában elérhető Club-modelleket gyári szakemberek támogatásával össze is szerelhetjük.
Az udvaron áthaladva egy vurstli hangulata kerít magába, hiszen az ugrálóvártól kezdve a színpadon át a sörös és virslis sátorig szinte minden megtalálható, és hangszórókból ömlik ránk a jó hangulatot megalapozó, folyamatos zeneszó.
Az udvar másik végén, a gyárépület aljában exkluzív modelleket vásárolhatunk. Ezek általában egyedileg, akár a helyszínen festett, koszolt, öregbített modellek, de vannak itt régi Club-modellek és…és…és van itt még valami! De mi ez??! Klasszikusokat idézve: „Hát ez fantasztikus!”

20170807_tillig_05.jpg

Magyar szívet melengető hatalmas meglepetés a TILLIG-től

Utána is jártunk. Hogyan kerülhetett be egy magyar szívnek ennyire jól eső, csak álmodott újdonság a szortimentbe? A TILLIG kedves munkatársának tájékoztatása szerint egyedi modellről van szó, az idei vásárokban, kiállításokon, eseményeken árusított, úgynevezett vásári modell. Idén tehát a készlet erejéig még kapható lesz, a későbbiekben már egyre nehezebben juthatunk majd hozzá! Használjuk ki hát az alkalmat!

Az egyes helyszínek között átvezető folyosókon kis szériás kiállítók standjait láthattuk, ahol egyedi festésű modelleket, vagy manufakturálisan készített járműveket, figurákat lehetett borsos árakon vásárolni. Ugyanezeken a helyeken modellezők fortélyait is elleshettük, mint például: hogyan építsünk fát, vagy töltést, hogyan készítsünk élethű, mállott vakolatú házfalat.

Ötletgeneráló minták és kiállítók

Ugyanitt egy érdekes újdonság is megjelent az egyik kisszériás kiállító vitrinjében, mégpedig egy olyan közúti jármű, amely minden magyar témájú asztalon megállja majd a helyét és kellemes múltba révedést lehet vele előidézni: egy ADK autódaru.

Újra egy szép újdonság

De térjünk csak vissza az alaptémához, hiszen mégiscsak egy gyárlátogatáson vagyunk. Nézzük csak, mit is rejt a gyár! Az első érdekesség, amit a TILLIG bemutat számunkra, az a legújabb dobása, az egyedi nyomtatású modellek, amelyeket személyre szabottan kérhetünk. Akár a családunk fotóját, vagy egy-egy egyedi feliratozást is kérhetünk, gyakorlatilag bármit, amit szeretnénk. Ebben a teremben a nyomtatás folyamatát láthatjuk, illetve ajándék könyvjelzőket is kaphatunk TILLIG feliratokkal, képekkel. A falon pedig már az e technikával készült modellek sora, ahol még a Volán magyar kamionja is ott sorakozik!

Egyedi igényekre szabottan

És ha már különleges újdonság: hát tekintsük végig a tervezés, prototípusgyártás júniusi állását a TILLIG sorban álló fejlesztéseinél: új vagonok: személy- és teherkocsik és új mozdonyok, bevezetés előtt álló példányok. Jöjjenek az előre meghirdetett újdonságok!

Frissességek a gyárból (a képre kattintva galéria nyílik)

De menjünk is tovább! Következő helyszínként tekintsük meg a lényeget: magát a gyártást. A földszinti helyiségben néhány gép ontotta magából a kis, fröccsöntött alkatrészeket, melyeket bárki elhozhatott ajándékba, a gyűjteménybe. Akadt is rá példa, hogy egy-egy résztvevő hosszabb ideig állt a gép elé, hogy minél több példányt gyűjthessen be, de a családoknál is csak a szerepcsere volt inkább jellemző, a sor előrehaladása azonos időt vett igénybe. Érthető, hiszen minden TT-s örül akkor, ha felhasználható apróságokat gyűjthet be, és az idei nyílt napon a ”Es” kocsiba tehető szénrakomány, vagy a ”H3A” vezetőfülke kifejezetten csábító volt.

Lengyel barátaink is ott voltak

Miután láthattuk, hogy egy-egy alkatrész milyen módon, milyen időigénnyel készül el, következő lépésként azt kell áttekintenünk, hogy hogyan is kel életre, hiszen festetlenül nem olyan szép, mint ahogyan a színek felöltöztetik. A gyár első szintjén szorgos kezek festették a különböző elemeket. Volt itt gőzmozdonyok tömege, illetve a modern személyvagonok is itt kapták meg az új ruhájukat.

Az öltöztető szoba

Ezekben a műhelyekben az a helyes sorrend, ha a kliensre előbb feladják a kabátot, aztán a kabátra felvarrják a gombot. Hiába, így lesz igazán mutatós az öltözet, tehát jöjjön a kinézet finomhangolása, azaz a tamponozás. Az egyik munkaállomásnál azt tekinthetjük meg, hogy a hölgy hogyan keretezi be a vasúti kocsik ablakait, mitől lesz igazi a kinézete, hiszen egy-egy start modellen láthatjuk a különbséget az igazi modellhez képest, hogy mit is jelent az ablakszegélyek kiemelése. Mások egy szomszéd teremben furgonokat tamponoztak fel, illetve a TILLIG itt is kedvességét mutatta, hiszen ajándék vonalzót is tamponozott, amelyből mindenki kedvére vehetett el magának egyet-egyet.

Finom simítások

Amikor már minden alkatrész szépen és az apró részletekkel is felöltve készen áll, jöhet a születés, azaz a modellek összeszerelése. A TILLIG ezt sem bízza a véletlenre. Szász kedves leleményességgel akár vagont, akár autót is vehetünk a helyszínen, természetesen abban a formában, ami a gyárlátogatásnál tökéletesen autentikus: úgy, hogy mi festethetjük le az alkatrészeket, mi állíthatjuk össze a modellt és mi is dobozolhatjuk be magunknak. Mekkora ötlet! A gyárban egy napra így mi is vasútmodell-gyártók lehetünk: nem csak képzeletben, hanem igaziból is. Ezt az élményt pedig a gyár kedves alkalmazottjai kísérik végig, hiszen minden ponton segítőkészen állnak rendelkezésünkre és az összeszerelésnél nem csak tanácsokat, hanem még szerszámokat, ragasztót is adnak, amíg mi lehetünk a modellgyár munkásai. Ha már ilyen lehetőségünk van, most építsünk hát egy, az alkalomhoz illő tamponozású hűtőkocsit, legyen ez a saját gyártmányunk! És nézzük csak meg jobban ezt a munkaasztalt, ahová leültük! Hát hogy ne tudnánk mi szeretni a szászokat!? :)

Gyártsunk saját modellt!

Miután arcunkon széles mosollyal és a TILLIG-es reklámszatyrunkban a gyárban összeépített, saját gyártású zsákmányunkkal büszkén vonulunk ki a teremből, ugorjunk még be a múzeumba, hiszen nekünk, TT-seknek még saját múzeumunk is van! Azután pedig jól esik a szomszédban lévő modellbolt által szervezett – mai kifejezéssel élve – foodtruck mellett elfogyasztani még egy kis finomságot, közben pedig a kerti vasutakban és a boltba bebocsátásra várók sorában gyönyörködhetünk a nap zárásaként.

A nap lezárása

Ám van még itt egy fontos kép, aminek a harmadik túránkkal lesz különleges kapcsolata. Mi már alig várjuk és visszavárunk mindenkit! :)

20170807_tillig_55.jpg

Mi is lehet az a kapcsolat?

Szólj hozzá!

Címkék: kiállítás

Hogy jól induljon a hét - 2017.08.07.

2017.08.07. 03:00 HOttó

170807_m62_gabona_k.jpg

Beindult az aratás, ezért mai képünkön egy gabona szállító vonat szerepel. Az Tillig kiadású M62 260 nagydízel vontatja a szintén Tillig szemestermény szállító kocsikat (szett cikkszáma 01715).

Szólj hozzá!

Címkék: tillig hétfői kép

Júliusban megjelent TT modellek

2017.08.01. 07:22 HOttó

Júliusban sem pihentek a modellgyártók. A Tilligtől megjelentek az első, már nagyon várt BR89 gőzmozdonyok, a Kühn poggyászteres személykocsija mellett több Y/B kocsi festés is kiadásra került. A lista elején mégis az általunk kiadott (már elfogyott) olasz típusú, sátortetős fedett kocsi és a Hungarocamion IFA második sorozata áll:

vasuTTmodell
VM-2017-3 - Fedett teherkocsi (Gu), olasz típus, MÁV Hungária Ep. III.
VM-KAM03 - IFA ponyvás, Hungarocamion - második kiadás

Tillig
01720 - Személyvonat szett T3 gőzmozdony és 4 személykocsi, KPEV Ep. I.
03012 - Gőzmozdony BR95, DRG Ep. II.
04240 - Gőzmozdony BR89.70, DR Ep. III.
04422 - Villamos mozdony E44, DR Ep. III.
08716 - MAN teherautó, 2db 20" konténerrel
13545 - Személykocsi 1. osztály (Amz), RegioJet Ep. VI.
13557 - Személykocsi 2. osztály (Bmz), RegioJet Ep. VI.
501672 - Teherkocsi szett 3db Eas kocsival, CSD/MÁV/PKP Ep. IV. - Spielemax különkiadás

Kühn
41664 - Személykocsi Y/B, 1. osztály, DR Ep IV. 
41674 - Személykocsi Y/B, 1/2. osztály, DR Ep IV. 
41684 - Személykocsi Y/B, 2. osztály, DR Ep IV. 
41686 - Személykocsi Y/B, 2. osztály, DR Ep IV. 
41694 - Poggyászteres személykocsi Y/B, 2. osztály, DR Ep. IV.
41740 - Poggyászteres személykocsi Y/B, 2. osztály, CD Ep. V.
41810 - Személykocsi Y/B, 1. osztály, CD Ep V. 
41820 - Személykocsi Y/B, 1/2. osztály, CD Ep V.
41830 - Személykocsi Y/B, 2. osztály, CD Ep V.
41832 - Személykocsi Y/B, 2. osztály, CD Ep V.

Hädl
113027 - Fedett teherkocsi "Flüssiggas", DR Ep. IV.

KRES
4911 - Villamos motorvonat BR491, DB Ep. III/IV.

Piko
47344 - Dízelmozdony BR119, koszolt, DR Ep. IV.

Szólj hozzá!

Címkék: piko tillig kühn kres hädl vasuttmodell

Hogy jól induljon a hét - 2017.07.31.

2017.07.31. 03:00 Bzoli

170731_favonat_k.jpg

A múltkori agytornát már biztos mindenki kipihente, úgyhogy mára egy újabb találós kérdés: hol közlekedik az itt látható (nosztalgia)vonat?

2 komment

Címkék: hétfői kép

Hogy jól induljon a hét - 2017.07.24.

2017.07.24. 03:00 HOttó

170724_psk-tillig_huto_k.jpg

A PSK sok éve gyártja a fékházas hűtőkocsikat, a Tillig idei újdonságként adta ki a modellt. Jól látszik az elmúlt néhány év tervezési és gyártási fejlődése, de a két modell így is megfér egymás mellett. A Tillig modell az 501800 cikkszámú Club-exclusive kiadás, a PSK pedig a 4782-es cikkszámú, ritkábbik árnyalatú modell.

Szólj hozzá!

Címkék: tillig hétfői kép psk tillig club

Emelőkosaras Avia az AP-Modelytől

2017.07.21. 11:23 HOttó

Pár napja érkezett hozzánk az első pár darab az AP-Modely emelőkosaras Avia teherautójából. Azon túl, hogy a rendelkezésre álló készletet már lefoglalták, többen kérdezték, hogy a kosár emelhető e rajta. A rövid válasz, igen. Hosszabban válaszolva azt tennénk még hozzá, hogy az emelő gém forgáspontjai kellően lazák, így emelt állapotban nem áll meg, csak ha valahogyan fixáljuk. Vagy túltoljuk, mint az alábbi képen.

img_1115.jpg

A Merten vállalat emberei végeznek villanyszerelést egy A&S Projekt utcai lámpán*, AP-Modely Avia emelőkosaras gépjárművel

* Természetesen a kép csak fantáziánk kitükrözése, az A&S Projekt lámpái telepítés után nem igényelnek sem karbantartást, sem javítást. Esetleg tisztításra vagy pókhálótlanításra lehet szükségük...  :)

Szólj hozzá!

Címkék: apmodely asprojekt

Hogy jól induljon a hét - 2017.07.17.

2017.07.17. 03:00 HOttó

170717_m322_satortetos_k.jpg

Egyre több harmadik korszakos magyar vonatkozású modell jelenik meg mostanság, köszönhetően részben a vasuTTmodellnek is. Mai képünkön egy közel négy éve, extra kis szériában kiadott M322 dízel, és a frissen megjelent olasz típusú, sátortetős fedett kocsikból álló tehervonat araszol.

Szólj hozzá!

Címkék: hétfői kép vasuttmodell

Három TT-s beszámoló az első félévből - 1. rész

2017.07.15. 12:42 lord.sTTex

Három alkalommal egy-egy rövid leírással és képriporttal szeretnénk nektek bemutatni, hogy 2017. első félévében milyen nagyobb rendezvények voltak (kelet-)Németországban, amelyek főként vagy többek között a TT méret szerelmeseinek is kedveztek. Természetesen ezekkel a leírásokkal együtt szállítjuk az újdonságokról szóló információkat is.

Első utunk vezessen a szász fővárosba, Drezdába, ott pedig az Erlebnis Modellbahn 2017. kiállítás és vásár rendezvényére, mely február közepén került megrendezésre. A rendezvény nevét talán úgy fordíthatnánk, hogy modellvasút élmény, vagy modellvasút felfedezés. Ennek reményében hát vessük is bele magunkat ebbe az élménybe, hiszen lesznek érdekességek bőven!

20170217_erlebnis_01.jpg

Beérkezett a sárga kígyó, melyből minden alkalommal áramlott ki a tömeg

A rendezvény a drezdai vásár területén került megrendezésre, mely minden év elején várja a modellvasút iránt rajongókat. Már érkezéskor nagyon ígéretesnek tűnt a vásár, hiszen hömpölygő tömegek érkeztek minden egyes villamossal, miközben más rengetegen várták a kapunyitást. Természetesen jó német szokás szerint a törődés itt sem maradhatott el, a tömegben állókat egy hatalmas plüsskacsa szórakoztatta a jegykiadásig, így a várakozás egyáltalán nem volt megterhelő.

20170217_erlebnis_02.jpg

A várakozók tömegéből kilógott a kacsa, így a tájékozódásban egyszerű volt a dolga

20170217_erlebnis_03.jpg

Személyesen kacsa úr

És akkor jöjjön a lényeg! Átjutottunk a beléptetésen és meg is érkeztünk az első csarnokba. Az ember ezeknek a csarnokoknak a méretén ámul el persze először, de aztán rögtön az érdekességeket kezdi el fürkészni.
Elsőként az egyik legnagyobb német online bolt standja várt mindenkit, melynél az eladandó portéka mellett, külön vitrinekben, gyártótól függetlenül a modell-újdonságok első példányai is megjelentek. Ilyen volt például a mára már elérhető státuszba került, a LEMKE által készített, BR 481-es, azaz a Berlini S-Bahn, vagy éppen a Beckmann manufaktúra csodálatra méltó árú, tűz nélküli gőzöse.

20170217_erlebnis_04.jpgA Lemke nagy dobása

20170217_erlebnis_05.jpgTűznélküli gőzösök – a technológia ára

Ugyanezen a standon újra láthattuk a már korábban is bemutatott, várva várt KUEHN motorkocsikat DB és CD festési variánsokban, melyek ha majd egyszer a boltokban elérhetőek lesznek, biztosan minden terepasztalon szépen fognak mutatni. Ugyanitt szintén nagy meglepetés volt a ROCO Eanos teherkocsijainak 3D nyomtatásban elkészült, ún. mesterdarabjai - még ha ezeket inkább mesterdarab helyett csak mintapéldányoknak nevezhetnénk. Mindenesetre modellezőnek mindig szemet gyönyörködtető látvány, ha egy-egy új variáns bárminemű fejlődését láthatja.

20170217_erlebnis_06.jpgA várva várt KUEHN motorvonatok

20170217_erlebnis_07.jpgA ROCO újabb lendülete

A mára egyik legnagyobb on-line kereskedelmi cég standját elhagyva a kisszériás gyártók termékei között is jelentek meg igazán ígéretes és szép újdonságok, mint pl. a Fischer-modell standján a BR74 gőzmozdony, vagy az impozáns megjelenésű, az NVA, azaz a kelet-német néphadsereg festésében készülő aláverőgép, mely kiadása további színekben is tervezett.

20170217_erlebnis_08.jpgBR74 a Fischertől

20170217_erlebnis_09.jpgNVA színekben

20170217_erlebnis_10.jpgÚj színvariánsok

A csarnok más részén természetesen a TILLIG standját is meglátogathatjuk, ahol a hatalmas vitrinekben jelentek meg most is az újdonságok. Ne feledjük, hogy még az év elején, februárban járunk a virtuális sétánkon, így újdonság volt a talán méltatlanul népszerű RailJet személykocsi szett kétféle festési variánsban és a gyönyörűen sikerült kisgőzös, a BR 89 különböző változatai, melyek olykor a magyar modellezők gondolatait is megmozgatják hazai vonatkozása miatt.

RailJet mutáció

RailJet mutáció

A nagy újdonság: kisgőzös a TILLIG-től

Szintén a TILLIG standján láthattuk a „Krokodil” korszerűsített verziójának – sajnos még csak – 3D nyomtatott kasztniját, ami a fejlesztés előrehaladásáról tanúskodik, illetve megannyi teher- és személyvagon újdonság egy-egy első, vagy „handmuster” bemutató példányát.

Az éledező Krokodil és újdonság-társai

A gyártói „élmények” nyújtotta eufória mellett a modellezők és klubok is megannyi különlegességet adtak át a közönségnek terepasztalaikon, tematikus moduljaikon, standjaikon. Láthattunk itt abszolút valósághű városka-részleteket az NDK-ból, ahol kedvesség és romantika járta át az utcák hangulatát, illetve az NSZK rideg hétköznapjait, ahol érződik, hogy azért a verseny az úr. Érdekesek voltak a hívogató foglalkozások, játékok, ahol például hűtővagont építhettek a kicsik, vagy éppen áramot fejleszthettek a vállalkozók a villanyvasúti üzemhez.

Micsoda ötlet: hajtsunk lábbal villany-gőzöst! Ööö…

Külön csarnokban mindenki számára megnyíltak az életnagyságban elérhető élmények is, hiszen itt kerti vasúton utazhattak a felnőttek és gyermekek egyaránt, illetve a komolyabb méretek rajongói a készülő „nagy-modellvasúti” járművekkel találkozhattak: ebben a méretben cserélhettek tapasztalatokat, vagy vásárolhattak alkatrészeket. Sőt! Ezen a fedett helyen volt elfogyasztható - német terület lévén - a szinte kötelező kolbász, virsli és sör nagy választékban.

Élmény-csarnok

De kanyarodjunk csak vissza egy kicsit az eredeti türingiai kolbász után a kiállítási csarnokokba, hátha akad itt még valami rejtett csoda!
Talán itt láthattuk először a Schrimer újdonságát, a jó öreg MAN kamionok újfejlesztésű, konténeres, pótkocsis teherautó változatát, amely igen szépen sikerült, de természetesen az ára is tükrözi a belefektetett munkaórák sokaságát.
Nagy meglepetésre a SpieleMax játékbolt-hálózat is erre a vásárra hozta ki bemutatni egy-egy 2017-es újdonságát, vagy ide időzítette néhány exkluzív modelljének a beharangozóját. Ilyen volt például az egyedi sorozatú KVG önürítős vagon a PIKO-tól - rögtön három különböző pályaszámmal -, vagy a nagy meglepetés-bejelentés: a TILLIG autószállító vagon különböző színű HERPA VW Golfokkal (!). Ezt az utóbbi autószállító készletet a SpieleMax ugyan júniusra harangozta be, de a legfrissebb információk szerint csak július második felére várható, hogy ténylegesen a boltok polcaira kerül.

A meglepetések

Végül, de persze nem utolsó sorban nézzük a KRES készülő újdonságait, mely gyártótól a nyugat vasútját modellező motorvonatok, motorkocsik kerülnek ki hamarosan.

Nyugat vasútjának példányai

Virtuális túránk végén összegezve: egy nagyon nagy élményt nyújt ez a kiállítás és vásár, hiszen megannyi érdekesség, újdonság, látnivaló várja az idelátogatókat. Természetesen ezért (is) irigykedünk német barátainkra, vasútmodellező kollégáinkra.
Ami pedig az újdonságokat illeti, amelyeket egy-egy ilyen kiállításon láthatunk: azok a kis vonatok reményeink szerint előbb, vagy utóbb a mi terepasztalainkon is futhatják élményszerű köreiket.

Szólj hozzá!

Címkék: kiállítás

Modultalálkozó Bielsko-Biala 2017.

2017.07.13. 16:57 HOttó

Vasárnap zárult az idei modultalálkozó a lengyelországi Bielsko Bialában. Idén is összejöttek a Slaska Grupa, a Zababov, a Horky, a KMC Kosice, a Modelbahnclub Gubin és a BTTB modulosai, sőt ezúttal Bulgáriából, és Brnoból is kaptunk erősítést, hogy játszunk egy jót. A modulok hossza idén is nagyjából 400 méter volt, ahol menetrend szerint ment a játék csütörtök 15 órától vasárnap 13 óráig, csak némi alvással és táplálkozással megszakítva azt. Ezúttal is visszarepültünk azokba az időkbe, amit a vasútmodellezésben negyedik korszaknak hívunk, azaz a rendszerváltás előtt jártunk. Ezért a KGST országok dízel és gőzmozdonyai rángatták a személy és tehervonatokat, a monumentális (akár 15-17 kocsis) nemzetközi expresszeket. Az idei találkozó is látogatható volt a nagyközönségnek, előre megadott időszakokban.

Kissé rendhagyó lesz ez a mostani képes ismertető, igyekeztem olyan fotókat lőni, amelyeken az általunk is forgalmazott lézervágott épületek és kiegészítők járulnak hozzá  látványhoz. Az Igra és az A&S projekt termékei szép számmal vannak jelen a modulokon, nézzünk most néhányat ezek közül.

biala_2017_01.jpg

Tábor, Igra faházakkal (SI-160014 cikkszám)

biala_2017_02.jpg

Elhagyatott temető, Igra sírkövekkel (SI-130026 cikkszám)

biala_2017_03.jpg

Betonlapok Kobier állomáson, szintén az Igrától (SI-13000X cikkszámok)

biala_2017_04.jpg

A&S Projekt fészerek és ólak

biala_2017_05.jpg

Garázssor az A&S Projekttől (AS-022 cikkszám)

Aki bővebb képriportra kíváncsi, az alábbi facebook oldalakon további ámulni valókat találhat:

BTTB Modulközösség facebook oldala

KMZ Zilina, Horky facebook oldala

Kolej w Miniaturze facebook oldal

Szólj hozzá!

Címkék: modul

Hogy jól induljon a hét - 2017.07.10.

2017.07.10. 03:00 Bzoli

170710_biala_gubin_k.jpg

A gubini vasútmodellező klub idén is részt vett a tegnap zárult modultalálkozón, Bielsko-Bialában. A már sokszor látott grandiózus viadukt mellett, ez a kis - itt épp esti fényárban fürdő -, bánya is a pálya részét képezte.

Szólj hozzá!

Címkék: modul hétfői kép

Hogy jól induljon a hét - 2017.07.03.

2017.07.03. 03:00 HOttó

170703_hzpp7122_k.jpg

A horvát vasút személyszállítási ágazatának (HZPP - HZ PUTNIČKI PRIJEVOZ) motorvonata sütkérezik a lemenő nap fényében Sibenik vasúti végállomásán.

zabranjen.jpg

Pár méterrel a motorvonattól tábla tiltja a vágányokon átjárást. Ez ugyan kicsit megnehezíti az utazó dolgát, mivel a vonathoz sem jut el ha betartja a táblán írtat, de szerencsére itt ez senkit nem zavart... 

Szólj hozzá!

Címkék: hétfői kép

Júniusban megjelent TT modellek

2017.07.02. 22:52 HOttó

A május nem volt valami erős hónap Sebnitzben, de júniusban belehúzott a Tillig. Az MTB is villantott valami újat, Busch, PSK, Roco és Piko újdonságok is napvilágot láttak.

Tillig
01760 - Személykocsi szett, USTC-Militärzug 2., DB Ep. IV.
01769 - Tartálykocsi szett EVW Schwedt, 3 vagonnal, DR Ep. III.
02269 - Gőzmozdony 555.0, CSD Ep. III.
04938 - Dízelmozdony BR245 Traxx, HSL Logistik Ep. VI.
04941 - Dízelmozdony BR245 Traxx, NAH.SH Ep. VI.
07746 - 2db BMP-1 páncélos, UN festés
14662 - Rakoncás teherkocsi, CSD Ep. III.
15272 - Nyitott teherkocsi magasított homlokkal, FS Epv V.
16539 - Személykocsi 2. osztály (Bmz), ÖBB Ep. V.
17352 - Fékházas fedett teherkocsi, DRG Ep. II.
17353 - Fékházas fedett teherkocsi, CSD Ep. II.
17354 - Fékházas fedett, hőszigetelt teherkocsi, DR Ep. III.
17355 - Fékházas fedett teherkocsi, DB Ep. III.
17430 - Tartálykocsi, PKP-Cargo Ep. VI.
17522 - Önürítős teherkocsi Fcs, Wagon Care Capital Ep. VI.
95852 - Tartálykocsi, Neusser Ölwerke, DB Ep. III.
501575 - Étkezőkocsi WR, CSD Ep. IV. - DS model különkiadás
501576 - Dízelmozdony T742 173-8 (Kocur), CD-Cargo Ep. VI. - DS model különkiadás
501577 - Dízelmozdony T742 440-1 (Kocur), CD-Cargo Ep. VI. - DS model különkiadás
501578 - Dízelmozdony T466 2399 (Kocur), CSD Ep. IV. - DS model különkiadás
501579 - Dízelmozdony T742 342-9 (Kocur), CSD Ep. IV. - DS model különkiadás
501587 - Fekvőhelyes kocsi Bc (Y típus), CD Ep. V. - DS model különkiadás
501588 - Gyorsvonati kocsi B (Y típus), CD Ep. V. - DS model különkiadás
501671 - 676 - Tartálykocsi (Zae, Zaes), 6 eltérő pályaszám, DR Ep. IV. - Spielemax különkiadás
501715-16-17 Laposkocsi, acél lemez rakománnyal, 3 eltérő pályaszám, EER Ep. VI. - Spielemax különkiadás
501790 - Dízelmozdony BR 212, DBG Ep. VI (Bausatz Workshoplok 2017, analog) - Tillig-TT-Club exclusive
501791 - Dízelmozdony BR 212, DBG Ep. VI (Workshoplok 2017, analog) - Tillig-TT-Club exclusive
501792 - Dízelmozdony BR 212, DBG Ep. VI (Bausatz Workshoplok 2017, digitális) - Tillig-TT-Club exclusive
501793 - Dízelmozdony BR 212, DBG Ep. VI (Workshoplok 2017, digitális)  - Tillig-TT-Club exclusive
501795 - Teherautó Robur LO 1801 Ponyvás platós "Berliner TT-Bahnen" - Tillig-TT-Club exclusive
501799 - Tehervonat szett 2 kocsival, KPEV Ep. I - Tillig-TT-Club exclusive
501801 - Önürítős teherkocsi OOt "Eisenwerke West", DR Ep. III - Tillig-TT-Club exclusive
501802 - Nehézteher szállító kocsi, dízelmotor rakománnyal, DR Ep. IV - Tillig-TT-Club exclusive
501803 - Teherautó H3A létrás pótkocsival "Deutsche Post" - Tillig-TT-Club exclusive
501804 - Műhelykocsi Bauzug, DB Ep. IV - Tillig-TT-Club exclusive
501805 - Személykocsi Y/B 70, DR Ep. V - Tillig-TT-Club exclusive
501806 - Villamos mozdony BR 112 120-1 "Silberne Lady" , "TILLIG-TT-CLUB" Ep. VI - Tillig-TT-Club exclusive
501807 - Személyzeti kocsi Bahnbau Gruppe, Ep. VI - Tillig-TT-Club exclusive
501810 - Kiegészítő rakomány dízelmotor a 501802 kocsihoz - Tillig-TT-Club exclusive

MTB
CFR 060DA 819 - Dízelmozdony 060DA sorozat "Sulzer", CFR
PKP ST43 397 - Dízelmozdony ST43 sorozat "Sulzer", PKP

Busch
31166 - 6 tengelyes alacsony oldalú kocsi, gép rakománnyal, DR Ep. IV.
31167 - 6 tengelyes alacsony oldalú kocsi, traktor rakománnyal (NVA), DR Ep. IV.
33571 - Mész szállító teherkocsi, Leuna, DR Ep. IV.

Piko
47453 - Villamos mozdony BR187, LTE Ep. VI.
47501 - Dízelmozdony BR311, DBAG Ep. V.

PSK
4796 - Hűtőkocsi Pringsheim Brauerei Ep. I.

Roco
36033 - BR18 201 gőzmozdony, fekete festéssel, DR Ep. IV-V. 

Szólj hozzá!

Címkék: újdonság mtb piko busch roco tillig psk

Hogy jól induljon a hét - 2017.06.26.

2017.06.26. 03:00 HOttó

170626_silberne_lady_k.jpg

Érdekes beszélgetések zajlanak TT-s körökben mostanában, a freelance modellek kapcsán, mióta megjelent az idei Tillig katalógus. Ki indulatosan, ki megértően, ki értetlenül, ki lelkesedve áll hozzá egy-egy ilyen "soha nem volt" jármű modelljének meghirdetéséhez. Az ilyen modellek terén élen jár a Tillig-TT-Club, ahol saját vasúttársaság is "működik", D-TTC jelöléssel. Mai képünkön egy idei újdonság klubmodell pózol, egy BR112 villanygép, nem véletlenül a 120-as pályaszámú, amit a Weiße Lady után Silberne Ladynek becéznek.

Szólj hozzá!

Címkék: hétfői kép tillig club

Nyári zárvatartás

2017.06.20. 22:34 HOttó

Kedves Vásárlóink!

2017. június 24 - július 10. között csomagátvételi pontunk zárva tart, valamint a csomagküldés is szünetel. Július 10. után személyes csomagátvételi pontunk címe változni fog. A részletekkel később jelentkezünk. Ez idő alatt időnként az e-mail válaszok is lassabban születnek meg, és telefonon sem leszünk mindig elérhetőek, előre is megértéseteket, türelmeteket kérjük.

Kellemes nyaralást kívánunk mindenkinek!

zarva.png

Szólj hozzá!

Hogy jól induljon a hét - 2017.06.19.

2017.06.19. 03:00 HOttó

170619_szurke_k.jpg

A teherkocsik színe, főleg a 4 és 3 korszakokban, szinte minden vasút társaságnál barna volt. Az egyszínű szerelvényeket jól megtöri 1-1 más színű, de típusában azonos (vagy legalább hasonló) kocsi. De magukban is jól mutatnak a szürke önürítősök. A Karsei  23020 cikkszámú és a Tillig-TT-Club idei 501801 cikkszámú OOt kocsijai mindketten a harmadik korszakot képviselik.

Ha összeállítana valaki egy 3. korszakos szürke önürítős vonatot, akkor a Tillig további, SNCF felségjelű, 15171 és 15172 cikkszámú kocsijait, plusz a CSD 501548 (különkiadású) és a Karsei 23026 kocsikat is besorozhatja. A 6db eltérő, de mégis egységes funkciójú kocsi pedig már jól mutat minden terepasztalon.

Szólj hozzá!

Címkék: tillig hétfői kép karsei

Mit rakjak a Barkas platójára?

2017.06.18. 17:14 HOttó

Elkészült a platós Barkas, de mit ér magában? Valami szállítmány is kellene rá. Talán valami raklapos dolog, gépalkatrész vagy láda jó lenne. Feltúrtam a fiókomat, amiben évek óta gyűlnek a megépítendő apróságok és találtam egy Igra raklapok és kábeldobok csomagot. Nem véletlenül lapult a fiók alján. A raklap tartó tuskói kb. 0,5 milliméteresek lehetnek, valahogy nem vitt rá a lélek, hogy megépítsem őket. :)

r1.jpg

A raklap "látszó" része egy darabból áll, de ami alul van, az még 12!

r2.jpg

Az alsó lécekre tűhegynyi faragasztót tettem, erre kerültek a tuskók.

A raklap alkatrészei olyan picik és könnyűek, hogy csipesszel sem lehet megfogni őket. A sniccer hegyét nekinyomva rátapadtak arra a tuskók, a lécre kent (kent? szóval a tűhegynyi) faragasztó viszont azonnal elkapja, így sniccerrel be lehet állítani az elhelyezkedésüket. Olyan kevés faragasztó ez, hogy szinte azonnal szárad ahogy lecseppentjük, főleg hogy ott szuszogunk a művelet fölött. Érdemes egyszerre csak egy raklapnyi anyagot levágni a keretről, nehogy elkallódjanak, mert a megtalálásuk szinte reménytelen. Miután összeállt a raklap egy anyacsavarral súlyoztam le, hogy valóban elsimuljon, nehogy felússzanak a pillekönnyű alkatrészek a ragasztócseppre. Mire elkészült a következő, addigra az anyacsavar már átrakható volt. 4db ilyen raklap van a csomagban! És van 2db kábeldob is.

r3.jpg

Egy kábeldob 5 alkatrész. A raklapok után sima ügy...

A kábeldob hengeres alkatrészeinek közepén furat van, ide bedugtam egy drótot, hogy központosan lehessen összerakni. Faragasztót kentem a kábeltartó henger egyik oldalára, majd rányomtam az oldalsó perem-deszkázatot. Szembe került vele a párja. A henger borítását rásimítottam a sniccer hengeres nyelére, beragasztóztam a helyét és rásimítottam. Úgy szívta a papír a ragasztót, hogy csak pár másodpercig kellett a helyén tartani. Óvatosan kell bánni a deszka oldallal, igen vékony, egyet sikerült is eltörnöm, szerencsére a ragasztó tökéletesen összefogta. A kábeldobhoz kis tartó keret is jár, ehhez hozzáragasztottam, így nem gurul el szállításkor...

r4.jpg

Miután megköt a ragasztó (pár perc) kihúzható a drót

Míg kisebb volt a fiam a törött játékaiból eltettem ami még hasznos lehet. Kerekek, tengelyek, motorok vannak a dobozkában. Az egyik ilyen darabról, ami egy VW Touareg motortakaró fedele volt valaha, vágtam le a két ezüst színű "izét". A piros motorblokk egy TT-s Rábából származik.

r5.jpg

Ők kerülnek majd a raklapokra, csak előtte még ezüst festést kap mindegyik

r6.jpg

Kész. Már lehet válogatni, hogy mi kerüljön a Barkas platójára.

Szólj hozzá!

Címkék: barkács herpa igra

Barkasból Barkas

2017.06.17. 09:12 HOttó

Miért csak egyféle Barkast gyárt a Herpa TT-ben? És ha én egy platósat szeretnék? Csináljam meg magamnak? Hát jó...

Szerencsére a Herpa a közelmúltban már a Barkas mikrobuszokra is adott kedvezményt, így eljöhetett az idő, hogy beszerezzek párat, átépítési céllal. Az elsőnél csak a tamponozott feliratokat távolítottam el, így lett egy szép fehér egyszínű autóm. A kiindulás egy 066204 cikkszámú, azóta kifutott, Verkehrsmuseum Dresden kisbusz volt.

b1.jpg

Így is szerepelhet egy terepasztalon, vagy valamilyen festés vagy matricázás alapjául szolgálhat

Másodikra már nagyobb fába vágtam a fejszét, egy platós változat elkészítése volt a cél. Az alapmodell ugyanaz, de itt már kiegészítésekre is szükség lesz. Van még bőven maradék a korábban vásárolt Modelltec "Basteltüte" csomagból, így ezzel nem lehet gond. Első lépésként szét kell szedni a modellt. Egyszerű feladat, mivel a gyártó nem használ ragasztót. Általában az ütközőkkel van egymáshoz rögzítve a kaszni és az alváz, ezek kihúzása után szinte magától esik szét a modell. Ennél a típusnál a hűtőrácsot is érdemes kintebb húzni, a beltér két furatához kapcsolódik ugyanis. Következő feladat a kaszni, a beltér és az üveg méretre vágása. A mikrobusznak teli alváza van, a platós teherautónak viszont nem, ezért két bevágást tettem a tengelyek közötti részen, hogy oldalról nézve a létra alváz hatását keltse. Igazából ebbe a bevágásba kellene tenni a benzin tartályt, de ez jelen állás szerint még nincs meg. A tengelyeket a beltér tartja a helyükön, így ezt többszöri faragással kellet a megfelelő méretre és formára alakítani. A fülke hátlapját egy plasztik kártyából  formáztam meg és ragasztással került a helyére. Sikerült úgy megoldani a fülke rögzítését, ahogy a gyárban is teszik, így levehető és lefesthető lesz a jövőben. A platót az említett építőcsomag darabjaiból raktam össze, itt is szükség volt faragásra és csiszolásra. Ez utóbbi már fixen rögzítve lett az alvázra, itt nem álltak rendelkezésre gyári rögzítőpontok.

b2.jpg

Kovács Béla áruszállító kisiparos átvette a Merkur telepen az új autóját

Az építés fázisait ezúttal egy kis videón is rögzítettem, íme.

Szólj hozzá!

Címkék: barkács herpa

MÁV postakocsi Tillig alapból

2017.06.16. 21:10 HOttó

Az utóbbi időben egyre többször tör rám az alkotás vágya, hogy olyan modellekkel tudjam gazdagítani a gyűjteményemet, amit nem lehet megvenni. Tavaly, Bielsko Bialában postai szállítást is végeztünk a modultalálkozón, a nemzetközi személyvonatok rendszerint kaptak 1-1 postakocsit is. Ez általában kimerült egy Gbs kocsiban, például a Tillig 17166 cikkszámú csehszlovák kocsijában, de magyar kocsit nem tudtunk ehhez adni. Eddig.

p1.jpg

Valami ilyesmi legyen a vége (kép forrása: internet)

A 80-as években ugyan nem ezek a kék postakocsik voltak használatban (Bialában 4. korszakot játszunk), de megvizsgálva a rendelkezésre álló alap modelleket, ez inkább megvalósíthatónak tűnt. Kapóra jött a Tillig őszi akciója, amikor be tudtam szerezni egy jó ablakkiosztású kocsit, egy DR 1. osztályút (16300 cikkszám, mára kifutott). Igazából csak ezt néztem, hogy el tudom e tüntetni a nem kellő ablakokat, ki lehet e alakítani az oldalajtókat. A tető íve, a szellőzők vagy épp az alváz szerelvényei nem érdekeltek, a homlok lefalazása nem tűnt nagy feladatnak. A kocsi szétszedése sem nagy feladat, csak az oldalablakok ragasztójával gyűlt meg a bajom. Persze értem én, hogy nem azért készült a modell Sebnitzben, hogy én elemeire szedjem, de ezt az oldalablak beragasztást akkor sem értem. Minden személykocsinál, a 2 tengelyeseknél is, ezt csinálják...

p2.jpg

Ablakok kivéve, ajtókivágás egyik oldalon kész, falazás folyamatban

p3.jpg

Az átjáróajtókat jobban meg kellett volna csiszolni, a festék láthatóvá tette őket

Miből legyenek az oldalajtók? Korábban már spájzoltam lejárt bankkártyákat, egy KH Bankosra esett a választásom ezek közül (bár ahogy nézem a fotókat, használtam mást is :) ). Miután ez eldőlt, következhetett a szike az ajtókivágáshoz, a homlok lefalazása és a nem kellő ablakok befalazása. A hézagokat Revell pasztával tömtem ki, és maratoni csiszolásba kezdtem. Aztán a fény felé tartva kiderült, hogy árkok vannak a glettben, így újra pasztáztam, majd csiszoltam. Majd még egy kör és még egy. Miután jónak ítéltem megkérdeztem egy hozzáértőt, aki azt javasolja pasztázzam még egy kicsit...

p4.jpg

Paszta, csiszolás, paszta, csiszolás, paszta, csiszolás...

Ezután fotók alapján elkészítettem a feliratokat Corelben, hogy Jako Attila kinyomtathassa a matricákat. Nem lettek sajnos hibátlanok, az apró feliratok nem olvashatók maradéktalanul. Mivel még mindig nem ruháztam be kompresszorba és légecsetbe, megkértem Hubert mestert, hogy fesse meg a kasznit és tegye fel a matricákat. 

Hétvégén megkaptam a kész kasznit. A korábbi mondás, miszerint a festék nem eltünteti a hibákat, hanem kiemeli, maximálisan igaz ebben az esetben. Sajnos látszik egy-két ablakkeret, maradtak gödröcskék a pasztában, de nem baj, ettől csak még jobban néz ki. Ahogy hazavittem, azonnal elkezdtem beszabni az ablakokat és összerakni a kocsit. A belsőt egy korábban már donorként használt hálókocsiból vettem ki, egy-két fal és ágy eltávolítása után már nem üres a belseje, még ha nem is olyan, mint az igazi postakocsiban.

p5.jpg

Így mutat már lábon. Ahogy elnézem ezt a fotót, lehet még cizellálni rajta. Tolatási fellépő, fehér lépcső élek, kapaszkodó és kilincs kifestés...

p6.jpg

Na ki veszi észre a hatalmas eltolást? Egyel több ablakot sikerült befalazni, úgy belelendültem. :) Persze, hogy ez lett a legszebb glettelés - így maradt ilyen "hibás".

Vannak építési hibái, nem is tökéletes mása az eredetinek, de szerintem klassz lett. És igaza van annak aki azt mondja, hogy nagyobb öröm egy ilyen modell a gyűjteményben, mint egy gyári. Ebben benne van a munkám, a tervezés, az elgondolás, a rengeteg reszelés és csiszolás. Aki élőben is megnézné, annak azt javaslom, látogassa meg egyik nyilvános modulozásunkat, biztosan pályán lesz!  :)

Szólj hozzá!

Címkék: barkács

Múzeumok éjszakája - idén is a vasúttal!

2017.06.16. 12:32 HOttó

Az idei évben június 24-én rendezik a Múzeumok Éjszakája programot, amikor megszámlálhatatlan helyszínen, milliónyi érdekességet lehet felfedezni, legyen szó kulturális, technikai, történelmi, tudományos vagy akár napjainkat érintő, cseppet sem hétköznapi témákban. A rendezvényhez ezúttal is csatlakozott a MÁV Csoport, 11 városban nyitják ki kapuikat (Budapesten 3 helyen), többek között a most már szokásosnak mondható helyszínen, a Keleti pályaudvar kocsiműhelyében is várják az érdeklődőket. Nagyvasúti érdekességek, modellvasúti látványosságok, virtuális vasúti csemegék mind láthatók (sőt némelyik megérinthető) lesznek. A BTTB Modulközösség ezúttal is felépít egy modulpályát, így a TT rajongók ismét szívükhöz közeli témában (is) gyönyörködhetnek. A részletes program a MÁV Csoport honlapján megtekinthető.

muzej_2017_plakat.jpg

muzej_2017_archivum.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: programajánló

A nagy TT konténer teszt

2017.06.15. 10:05 HOttó

A közelmúltban jelent meg a Herpa formaújdonsága, a 40 lábas konténert szállító kamion. Ezzel már legalább nyolcra nőtt azon gyártók száma, akik e modern szállítási eszközt - mármint a konténert - kínálják a 120-ad méretben. Kompatibilisek ezek vajon egymással? Persze, hogy nem. Illetve részben igen. Hogy mennyire, ennek próbálunk most utánajárni.

he-066594.jpg

A Herpa első konténerese Scania Hapag Lloyd konténerrel (066594 cikkszám),

Kik is gyártanak TT-ben konténert? A kis szériás, egyedi megoldásokat itt most nem részletezzük.

Gyártó 20" 40" egyéb méret kompatibilis* megjegyzés
Tillig/BTTB van nincs igen a régi, nyitható ajtós konténer
Tillig van van igen az új, alj nélküli változatok
Piko van van

nem

 

Roco van nincs nem 
Loco van nincs igen
PSK van van 10" igen
Hobbytrain nincs van 45" n/a mostani vizsgálatkor nem állt rendelkezésre
Lorenz/Busch van van igen
Herpa nincs van részben

* A kompatibilitást a Tillig/BTTB konténerekhez viszonyítjuk, mégiscsak ez tekinthető alap kivitelnek

Itt kifejezetten a konténerek hosszméreteit és vagonon való rögzíthetőségét vizsgáltuk, a magasságbeli variációkat nem, pedig vannak eltérések. Ez utóbbi maximum egymásra halmozáskor lehet probléma, egy európai vonatban, vagy kamionon nem számít a magasság (csak férjen be az űrszelvénybe).

k2.jpg

Tesztalanyok 7 gyártótól.

Kezdjük a Herpa kamionjával. A Hapag-Lloyd konténer alja szinte teljesen sík, a négy sarkán furatokkal. Olyan hordozón lehet rögzíteni, ami bütykös, így a Piko és a Roco 2 tengelyes, Lgs kocsijai kiestek, pedig a Piko és a Herpa 40"-es konténerek tökéletesen egyforma méretűek. A Roco 20"-as konténerből viszont egyet lehet a Herpa pótkocsin szállítani, ezt nevezhetjük félsikernek.

k3.jpg

Kis csalással sok gyártó 20"-as konténere rögzíthető a Herpa tréleren, akár a Rocoé ...

k4.jpg

... akár a Loco tartálya.

A Tillig új 40" konténere nem, a 20"-as új és régi változatból, a Loco tartályosból és a PSK 20"-asból egy darab a Rocohoz hasonlóan szállítható a traileren. Sajnos a 40" PSK konténerek alján a furat nem ott van, ahol a Herpán, hosszuk is eltérő, így ezek a konténerek nem rögzíthetők a pótkocsin. De más bibi is van. A kamion pótkocsijának nem sík a felülete, a királycsapnál van egy lépcső benne, így csak ide szabott konténert lehet rögzíteni - igaz azt nagyon stabilan.

k5.jpg

Itt van az eb elföldelve. Herpáék a konténer alját igazították a pótkocsihoz, és nem fordítva.

Másik oldalról nézve, azaz azt vizsgálva mivel lehet szállítani a Herpa konténert, egész jó eredményt kapunk. A Tillig iker konténerese és zsebes kocsija képes a szállítására, és bár kipróbálni nem tudtam, szerintem az Rgs is. A régi, BTTB Lgs kocsin viszont, emlékeim szerint, vastagabbak a csapok, mint a konténer furata, így nem lehet azt rögzíteni, csak a csapok vékonyításával.

k6.jpg

Tillig zsebes kocsin Herpa konténer - óvatosan akár futhat is a vagon.

k7.jpg

Tillig ikerkocsira nem passzol a Roco pöcök, de a Herpa akár használható is így.

Sajnos a Busch konténeres kocsija és az általa szállított csereplató (vagy lábra állítható konténer) sehogy sem passzítható a Herpa modellel. A Busch vagonon furatok várják a konténer pöckeit, a cserefelépítményen lévő lábak viszont útban vannak a trailernek. Kár, pedig a Busch konténeres kocsijaira a Piko és a Roco konténereken és PSK 40"-esen kívül minden egyéb felrakható, köszönhetően a sok rögzítő furatnak. A Tillig által - leginkább zsebes kocsikkal - forgalmazott csereplatók sem passzolnak a Herpa utánfutójára.

k8.jpg

Busch kocsin Tillig konténer - rendben.

k9.jpg

Busch kocsin PSK 20" konténerek - rendben.

k10.jpg

Busch kocsin Piko konténer - nem illeszkednek a pöckök, ahogy a Rocoé sem.

k11.jpg

Konténerterminál cikkünk szereplőivel.

Mostanra mindenkinek világossá vált, hogy mit mivel (azaz melyik gyártók termékeit) lehet összepasszítani a TT-s konténerterminálokon, legyen szó kamionról, vagonról és konténerről. Ugye milyen egyszerű az intermodális szállítás? Főleg, hogy mára kisszériás gyártók is támogatják a konténerkezelést, például az A&S Projekt konténerdaruval, korábban pedig a Miniaturnak volt konténermozgató targoncája (Kalmar), sajnos ez utóbbi ma már nem kapható.

Szólj hozzá!

Címkék: lorenz piko herpa loco busch roco tillig psk asprojekt

Herpa Scania 40" konténerrel - modellbemutató

2017.06.14. 21:04 HOttó

A közelmúltban jelent meg a Herpa formaújdonsága, a 40 lábas konténert szállító kamion. A forma újdonságát a pótkocsira és a rakományra értem, a traktor a már régről ismert Scania (ősszel MB-Actros vontatós kiadás is lesz). Vajon kompatibilis a Herpa konténere a többi gyártóéval? Ennek utána járunk pár nap múlva megjelenő cikkünkben, de most nézzük a Herpát!

h1.jpg

Az első fecske a konténeresből, kora-ősszel jön még két változat.

h2.jpg

Herpás precizitás. Tökéletesen illeszkedik a konténer a trélerhez.

h3.jpg

A Hobbytrain és a Tillig új konténerei után szebben kidolgozott konténert vártam a Herpától. Benne van a tuningfaktor...

h4.jpg

Sok kereszt tartó van pótkocsin, talán 20"-as konténerrel is kiadják a jövőben?

Még egy fotó ide kívánkozott volna, de azt inkább a fentebb említett konténer-csereszabatosság tesztünkben mutatjuk meg, ott fontosabb a szerepe.

Összességében jól néz ki a Herpa új konténerese, aki gyűjti a kamionjaikat, annak érdekes színfolttal bővülhet az eddigi tartályok és ponyvások sora. Az sem utolsó, hogy a sok-sok Merci közé végre ismét Scania kerülhet. Reméljük a közeljövőben kiadják magában a pótkocsit, ahogy azt tették a már korábban megjelent változatokkal is, így sokan tudtunk eddig is saját szánk izére szabott kamionokat festeni és matricázni.

Szólj hozzá!

Címkék: újdonság herpa