Mind a Tillig, mind a Roco a közelmúltban kezdett bele a TT léptékű Eanos kocsik gyártásába. Míg Sebnitzben a régi Eas család felújítása és bővítése (Tamns kocsik, emelt homlokú rönkszállító kocsik, Ealos-x kocsik) érdekében lépték ezt meg, addig Bergheimben egy teljesen új csapásként vágtak bele. Azt se feledjük ugyanakkor, hogy mindkét gyártó H0-ban már évek óta kínálja ezeket a vagonokat, tehát volt tapasztalatuk a modellel. Kicsit olyan érzésünk lehet (végre már), mint a nagyvasútnál, tendereztethetjük a gyártókat, kitől vásároljunk.
RCA táblával, és a többi mütyürrel szerelt Roco Eanos
Befutott hozzánk az első Roco modell, a 37642 cikkszámú, az RCA színeiben (nem ez jelent meg elsőként, de a korábbi változatokból nem rendeltünk). Ha pár szóval el kellene intézzük, azt mondhatnánk, nem csalódtunk benne. Szépen kidolgozott részletek jellemzik a kocsit, az alváz-szerelvények külön felszerelt alkatrészek, a forgóvázak és a fékrendszer kellően részletesek, a festés és a tamponozás is szép. A MEO viszont már a Roconál sem olyan lényeges, úgy látszik, az egyik kocsi forgóváza olyan, mintha megolvadt volna, vagy csak rosszul lett fröccsöntve. Kíváncsian várom a reklamációkezelés metódusát...
Egy zacskóban további apróságok, fellépők, kapaszkodók, kézifék kerekek és a Rail Cargo Austria logós táblák (fémből, kocsinként 3db) találhatók a dobozban.
A dobozból kivéve, még kiegészítők nélküli Roco 37642
A doboz a szokásosnak mondható átlátszó műanyag, méretben azonos az eltolható falú Habis kocsikéval, vákuumformázott tartóban fekszik a modell.
Ami nagyon érdekes, hogy a Tillig Eanos és a Roco Eanos felépítménye szinte teljesen azonos, a kocsiszekrény mérete, a bordázat, de még a kapaszkodók helye és mérete is majdnem stimmel. Persze ha lentebb nézünk, a forgózsámolyok és a vagon alja már mutat jó-néhány eltérést, de egy vasútmodellt ritkán vizslatunk alulról.
A maradék Cargo tábla pont passzolt a "gödöllői zacskós" Tillig Eanos kocsira (erről majd kicsit később mesélek).
A mai vasúti teherszállításban a hosszú irányvonatok rendszeres szereplői a nyitott, magas oldalú kocsik, szinte mindenféle ömlesztett árut szállítanak velük (bennük). A sok egyforma kocsit jobban megnézve azonban láthatjuk, hogy apró eltérések vannak közöttük. Méretben, ajtó számban, alváz formában, forgózsámoly típusban, színárnyalatban egy társaságon belül is nagy a szórás. Az új modellekkel mindenkinek lehetősége lesz az egyen-Eas szerelvényeit egy kicsit megbolondítani, apró változatosságot csempészve azokba. Eddig a TT piacon a Tillig (és elődje a BTTB) és a PMT jeleskedtek az Eas kocsitípussal (néhány kis szériás mellett), most harmadik szereplőnek belépett, sőt, bevetődött a Roco. A belépőjük ezúttal is nagyon jóra sikerült, az árcéduláik is barátinak mondhatók, nagyjából 5%-al alacsonyabb árakat mutatnak mint az említett konkurensek.
"Kooperációs" tehervonat, két gyártó Eanos kocsijaival