Emésztgettük a Tillig 2017-es TT katalógusát, figyeltük a reakciókat a közösségi oldalakon (és az e-mail postaládánkban). Az első sokk után, ami akkor ért, amikor megláttuk (nemláttuk) a magyar modelleket, az ugrott be, hogy ez a katalógus így nem jó. S nem a tartalmával van a baj, hanem pontosan a tartalom hiányával.
Sokkal több információ elférne a lapokon, ami támogatná egy-egy modell megvásárlásának eldöntését. Ebben jelenleg csak a Club Aktuell újság nyújt segítséget, ami viszont nem jut el ingyenesen mindenkihez. Mire gondolok? Például ott van az egyszeri kiadású kórházvonat szett (01753). Korábban már volt hasonló, passzol ez most hozzá? Két vagon igen karcsú, lesz még a jövőben folytatás? A klub újságból kiderül, igen, tervezik a további modellek kiadását. Vagy ott van "ez a RailJet szerűség". Sok kérdés érkezett a gyárhoz, lesz-e. Ők megvizsgálták a lehetőségeket, és úgy döntöttek, hogy inkább legyen egy freelance modell, minthogy ne legyen semmi. E mögött higgyük el, rengeteg fejtörés volt, gazdaságossági számításokkal. Akinek elmegy ez így, az megveszi, a többiek várjanak az igazira. Volt aki megörült a RailJet festésű kocsiknak, és volt aki a szívéhez kapott ekkora eretnekség láttán, amit elkövettek (elkövetni terveznek) Sebnitzben. Aztán lehet 10 év múlva ez a modell is olyan keresett ritkaság lesz, mint egy Herr E40 vagy egy Transitus?
Engem például az is meglepett, ahogy a cseh és az osztrák terv eltérő felfogásban kerül kiadásra. Cseh Taurus van a kínálatban (momentán épp szállítható is), akinek ez a vonat kell, nem késő, hogy beszerezze a mozdonyt. Az ÖBB változat viszont egyszeri kiadás volt, aki megkockáztatta két éve, hogy talán előbb-utóbb lesz kocsi is hozzá, az beszerezte korábban (majd most kerülnek fel a szabad példányok az ebay-re) és most szintén egyszeri kiadásban előrendelheti a kocsikat.
A fentiektől eltekintve most is rengeteg formaújdonság, formavariáns került a lapokra, ami megint inkább modell bőséget vetít előre, mintsem szűkösséget. Beindulnak - szó szerint - a kis 3 tengelyes, T3 (BR89) gőzösök, számos variáció közül lehet választani. Év vége felé a felújított Krokodilokra, jövőre a Vectronokra számíthatunk, Kocúr fronton is begördül pár változat.
A "Salonzug" projekt egy több éves sorozat része, a több helyről begyűjthető információk igen professzionális modelleket vetítenek előre. Ráncfellvarrják az Eilzug kocsikat, formavariációk jelennek meg több modellből, például a tavaly ősszel debütált 4 tengelyes tartálykocsiból. Számos új nyitott, Eas családba tartozó kocsi készül, és ha lehet hinni az előrejelzéseknek, még nem is láttuk mindet ami már a tervekben létezik. Új, modern lapos kocsik jelennek meg, konténerek és egyéb, fedés nélkül szállítható rakományok "alá".
A fékbódés fedett (G) kocsik, vagy az apróbb módosításokkal ellátott bódé nélküliek szinte megszámlálhatatlan variációs lehetőséget nyújtanak a gyártónak, és alapjai lehetnek hazai modelleknek is a jövőben. Tagadhatatlan, hogy olyan sok formából választhat már a Tillig, hogy egy-egy mozdony és vagon típusból csak 1-2 féle jelenik meg az évben és így is közel 200 modellt hirdethet meg, és még így is vannak tartalékban formák. Például ezúttal egyetlen hűtőkocsit sem terveztek, pedig csak ebből legalább 4 félét tudnának gyártani.
Jó kis Tillig TT-s év lesz a mostani is, még ha a széljárás nem is kedvez a magyar vasút szerelmeseinek. Azért a 017-est remélem előrendelik annyian, hogy le is gyártsák nekünk! :)
Az összes Tillig újdonság megtekinthető és előrendelhető a webshopban.