Kissé megkésve ugyan, de hozzánk is megérkeztek a Kühn egyszeri kiadású, negyedik korszakos MÁV Y személykocsik. Lássuk mi is van a dobozokban.
A modellek a szokásos méretű és kinézetű műanyag dobozban érkeznek, így passzolnak a többi Kühn modell közé. A formára húzott műanyagban egy puha nájlonba tekerve fekszenek a kocsik, alattuk egy puha szivacs található, hogy kényelmes legyen a fekvés. A fóliát kihajtva elénk tárul a vagonok egyik oldala, teljes pompájában - ugyanis nem kell felszerelnünk semmilyen kiegészítőt, minden a helyén van, csak a homlok oldali fékcsövek találhatók egy kis zacskóban a modell mellett.
Az újdonság Kühn kocsik 1-1 első és másod osztályú képviselője
Ha már van nekünk egy Tillig 2. osztályú 4. korszakos kocsink, akkor akár össze is vethetjük a két gyártó modelljeit.
A most megjelent modellek:
41760 - fülkés Y kocsi 1. osztály (Am) - 51 55 19-80 010-3 (9 fülke)
71761 - fülkés Y kocsi 1. osztály (Am) - 51 55 19-80 014-5 (9 fülke)
41780 - fülkés Y kocsi 2. osztály (Bm) - 51 55 20-80 021-7 (10 fülke)
41781 - fülkés Y kocsi 2. osztály (Bm) - 51 55 20-80 024-1 (10 fülke)
A korábbi Tillig kocsi adatai:
16641 - fülkés Y kocsi 2. osztály (Bm) - 51 55 20-80 007-0 (10 fülke) (megj. hibás ellenőrző szám a pályaszámban)
Tillig és Kühn kocsik párbaja
A kocsikon a kis részletek pont fordítva vannak, jól látszik a gyártmányok közötti eltérés. A Tillignél tamponozott a folyosó szellőző rácsa, külön alkatrész az ajtók mellett a kapaszkodó és apró kis pöcök az iránytábla tartója, ezzel szemben a Kühn folyosó szellőzője külön alkatrész, a kapaszkodó a kasztni része, az iránytábla tartó csak tamponozott festékcsepp. A Tillig kocsi homlokán meggyőzőbb a zárlámpa kivitelezése, viszont nincs rajta a napi feljegyzéseknek a táblázat, míg ez utóbbi a Kühnnél a helyén van. Az alvázon elhelyezett akku ládák és egyéb szerelvények is eltérnek a két gyártónál, hogy melyik hasonlít jobban az eredeti kocsikra azt majd kommentelje ide valaki :)
Mindkét gyártó Budapest-Keleti pályaudvart jelölte meg honállomásként, a Tillig kocsija max 140km/óra, a Kühn kocsik max 160km/óra sebességgel vontathatók. Látszik, hogy a 4. korszakban változott a feliratok színe, a Kühn jól olvasható sötétkékkel festett a szürke sávra, Tilligék a fehér színt preferálták. Ha már szóba kerültek a feliratok, azok jelen esetben is igen részletesek és jól olvashatók, az alvázon is, de ez manapság már természetes kell legyen.
A beltérbe kukucskálva láthatjuk, hogy a fülke fala a folyosónál világos barna, de a fülkék között az ülésekkel megegyező színű műanyagból készült. A fülke ajtók nincsenek tamponálva, mint ahogy azt a Tillig 2. osztályú kocsiján már megszokhattuk. Az ülések színe szerintem nem jó, a 2. osztályú kocsikban vörös, az 1. osztályon sötétzöld (mondjuk a Tillig krémszínűnél mindenképp jobbak). Ez nem fordítva kellene legyen?
Az ár kérdésben messze a Kühn vezet a Tilliggel szemben, a Kühn kocsik jóval 10 ezer Ft alatt beszerezhetők, már amíg lehet őket kapni, ez vélhetően változni fog, ahogy fogynak a bolti készletek (ne feledjük, egyszeri kiadásról beszélünk - a kiadott darabszámról viszont nincs információnk).