A TT-méret kedvelői a nagy Tillig mellett szerencsére egyre több kisszériás gyártó termékei közül válogathatnak. A Hädl neve ismerősen cseng már, hisz teherautókat (IFA, Tatra) és személyautókat régóta kínál, mégpedig igen jó minőségben. De az idei újdonságlapja nagy meglepetést tartalmazott: megjelennek az első vasúti járművei is, mégpedig kéttengelyes tehervagonok formájában.
Hädl 2010-es újdonságlap
A német TT-s fórumokon mindenesetre örömmel fogadták a hírt, mondván: tehervagonokból sosem elég. Dicsérték a szerencsés modellkiválasztásáért is, hisz ezek a modellek, noha igen nagy számban futottak a német vasutakon, az eddigi választékból hiányoztak. Ráadásul a vagonok eredetijei több ezres darabszámban gyártott DRG-s egységvagonok, amelyek a háború előtt és után, 3 korszakot átívelően DRG, DR és DB színekben egyaránt a tehervonatok gerincét alkották.
Szerencsés volt a választás a tekintetben is, hogy a Tillig az ilyen egyszerű, de alapvető vagonok gondozását az utóbbi időkben kissé mintha elhanyagolná. Nem is beszélve a már teljesen leszűkült DRG-s tehervagonpark vérfrissítéséről.
Speciális korszak a közvetlen a háború utáni (Ep. II.c vége), amikor még DR-es felségjellel, de már zónás besorolással közlekedtek egész Németországban a tehervagonok. A Tillig régebben már kiadott egy készletet ebből a korszakból, amit Hädl vagonjai remekül kiegészítenek.
Tillig tehervonat, zóna-feliratozással
Nyárra meg is érkeztek a boltokba az újdonságlapon szereplő modellek. A Hädl kiterjedt viszonteladói hálózattal áll kapcsolatban, akik természetesen a vagonjait is forgalmazzák, így azok hamar népszerűek lettek. A Spielemax természetesen mindjárt különkiadással jelentkezett, a magyar forgalmazók természetesen mélyen átaludták az eseményeket.
A német fórumon kezdetben panaszkodtak kicsit a minőségre, de ezek alighanem csak gyermekbetegségek lehettek. A birtokunkban lévő Hädl-vagonokon semmiféle hibát nem tapasztaltunk.
A vagonok rövidkinematikás kapcsolószerkezettel, az új Tillig-kuplunggal készülnek. A kinematika nem utólag rábiggyesztett, hanem része a vagon alvázának, így sokkal szebben néz ki. Kémiailag sötétített kerekeken fut, amelyek nyomkarimája kisebb a Tilligénél. A vagonok futása kifogástalan, súlyukat beépített lemez növeli. A feliratok élesek, tamponnyomással készülnek. Festése kifogástalan, az alváz kivételével szépen részletezett kidolgozású.
Őszre újabb meglepetésként egy tipikus olasz vagonnal jelennek meg, az F-sorozatú, csúcsos tetejű zárt tehervagonnal, két darabos készletben, II. és III. korszakos kivitelben. Ilyen vagonokban szállították a déligyümölcsöt Olaszországból a müncheni nagybani piacra a ’30-as évektől kezdve a ’90-es évek elejéig. Az NDK-s időkben pedig Nyugat-Berlinbe is, így a DR vonalain is megjelentek, nemzetközi tehervonatba sorolva. Nem véletlenül gyártja H0 méretben a Brawa is ugyanezeket a vagonokat, méghozzá nagy sikerrel.
A Hädl olasz F-sorozatú gyümölcsszállító vagonja
És a legfrissebb újdonság a Dresden típusú tehervagon, immár nyitható oldalajtóval.
Kisszériás gyártó – ténylegesen is kapható termékekkel, elfogadható áron, jó minőségben. Egy éven belül 7 formaváltozatban több mint 20-féle vagon. A kezdeti, érthetően óvatos témaválasztás után röviddel egy egzotikus vagon bevállalása… Mit is mondhatnánk mást: hajrá Hädl, csak így tovább!