Na nem azért volt maratoni, mert sok kuplungot cseréltem ki. Mindössze egy vagonon cseréltem, de eltököltem vele majd fél órát. Ennyit egy nyavajás kuplungcserével még nem szívtam.
Az alany a fenti P.Lorenz tartálykocsi volt. Mivel minden modellem új Tillig kuplungos (kivétel a RoLa szerelvény, szintén a Lorenz műhelyből), ezt az mostanság beszerzett tartályt is upgradeltem. Elméletben nem bonyolult a dolog, csak szét kell húzni a kuplungtartót, kivenni a kuplungot, betenni a másikat és alulról egy U alakú izével fixálni a fel-le mozgó kampót.
Na de a gyakorlatban nem egyszerű a műveletsor. Egyrészt nem lehet széthúzni a kuplungtartót, mert 1*2mm a mérete. Ezt feszítsem meg? Elővettem a csipesz készletet, a csavarhúzókat, a sniccert, de semmi sem segített. Ráadásul a vagon "egyszerűbb" végén kezdtem, ott ahol nincsenek lelógó lépcsők. Szerencsémre ez a vagon darabokban került hozzám (márha ez szerencse), az utánküldött alkatrészeket pedig én cseréltem ki, ezért tudtam, hogyan válasszam le a kinematikától a kuplung befogó szárat. Így már a vagon biztonságban volt.
Már csak a kinematika volt a kezemben, de nem engedett. Utolsó "leszaromnemérdekelhatöriktörik" lendülettel a körmeimmel szétfeszítettem a befogót, ekkor az egyik oldalon kiakadt a kuplung szára. Juhéj! A másikat kis feszítés után már ki tudtam venni.
Ezután következett az új kuplung betevése, szintén feszítve a tartót, nem is értem, hogy nem tört el. A szabványos befogóba úgy kell a kuplungot bepattintani, hogy előtte összeszereljük (egymásba akasztjuk) a két darabot. Ide is így tettem be, de a fel-le mozgó kampó minduntalan kiakadt, végülis az U alakú bizbasszal rögzítettem.
A másik végen már eleve úgy kezdtem neki, hogy szétkaptam a futóművet, a feszítés-kivétel valamivel gyorsabban ment. Ezután csak a kuplung fix részét tettem a helyére, a mozgót nem, mert az úgyis kiakad. Igenám, de így meg nem megy a helyére! Kb 1mm-en múlik, ha kicsit megfeszítem a kuplungszárat, akkor már 0,5mm sem kell a sikerhez - de ez így nem megy. Kuplungszár ki, kuplung összerakás, majd együtt helyrepattintás - de mindig kiakad, mire az U-t rátenném!
Mire elkészültem, kb. 3-szor hagytam ott az egészet az asztalon, hogy hagyom a fenébe ezt a szart. De aztán csak megcsináltam. Már csak arra leszek kiváncsi, meddig marad a helyén a kis U alakú elem, vagy mikor veszik el. Vajon miért adott belőle a gyártó 3db-ot???