Előhang I.
Az 1970-es évek végén még zajlott az élet Rákosrendezőn. Metálsárga, négy sebességes szovjet Fecske típusú versenybiciklimen nyaranta gyakran karikáztam ki a Rákos-patak partján a gyalogos felüljáróhoz, amelyről órákig el tudtam bámulni az akkor még javában működő gurító és rendező forgalmát.
Szovjet Fecske típusú kerékpár
Ma már persze nincs sehol a Fecske, a gurításnak is vége Rákosrendezőn, de ha időm engedi és arra van dolgom, ma is szívesen ballagok át Zuglóból Angyalföldre azon a felüljárón. Ha gurítást már nem is, azért néha még lehet ott látni érdekes dolgokat… Például a sokszor hetekig ott tárolt önürítős vagonokat.
Előhang II.
Amikor a Modell&Hobby régi boltja még a Váci úton volt, nem ott, ahol most, hanem a Róbert Károly körúttól délre, a szuterénben a bejárattól jobbra volt az a vitrin, amelyben néhány sort a TT modellek foglaltak el. Ott tűnt fel egyszer egy igen érdekes modell… Egy önürítős vagon.
Előhang III.
A Tillig 1996-2002-ig forgalmazta a Loco által gyártott önürítős kocsi modelljét, sokféle kivitelben. Majd eltűnt a választékból, mígnem tavaly újra kiadta a Loco, átdolgozva, korszerűsítve. Hamarosan elkészült a DR-es változat is a sebnitzi bolt részére. Egy példány azonnal beszerzésre került. És akkor merült fel a homályból a gondolat, hogy mennyire hasonlít ez a kocsi a Rákosrendezőn látott vagonokhoz. Kis utánajárással kiderült, hogy gyakorlatilag ugyanarról a típusról van szó. Akkor viszont miért ne lehetne MÁV-os változatot is készíteni? Sőt, akár gyári kivitelben is! Sőt, akár több pályaszámon is!
Az elgondolást tett követte. A VasúTTmodell kis csapata, Ottó és Zoli megkereste az ötlettel Hovorka urat, akivel még a ’68-as szett kapcsán igen jó kapcsolat alakult ki. Hovorka úr azonnal pozitívan állt hozzá az ötlethez.
Ekkor következett az adatgyűjtés, a fényképek nézegetése, a pályaszámok kiválasztása. A Csehországba kiküldött adatszolgáltatásból elkészültek a feliratozás CAD-es tervei, megállapodtunk a részletességről és persze a kompromisszumokról is. Többszöri ellenőrzés után véglegesítettük a feliratokat, kiválasztottuk a színmintát, majd a vállalt határidőre pontosan…
...megérkezett a MÁV Faccpp 683 sorozatú teherkocsijának modellje.
Műszaki adatok:
Gyártó: | ČKD Vagonka Studénka |
Sorozatjel: | Faccpp |
Típusszám: | 683 6 |
Tengelyszám: | 4 |
Forgócsap távolság: | 7500 mm |
Ütközők közti hossz: | 12740 mm |
Legnagyobb magasság: | 4000 mm |
Saját tömeg: | 24 t |
Raktérfogat: | 35 m3 |
A Magyar Államvasutak 1980-ban 200 db önürítős teherkocsit vásárolt Csehszlovákiából. Eredetileg a 686 0 típusszám alá sorolták be őket, majd átszámozták a jelenleg is érvényes 683 60-61 típusszám alá.
A vagonok önürítős (Talbot) rendszerűek. Alkalmasak a zúzottkő, bányakavics, szén, koksz vagy egyéb ömlesztett anyag szállítására és a felhasználás helyén történő ürítésére. A kocsiszekrényből az anyag ürítése, a kocsik alján levő nyitható-zárható ürítőnyílásokon át, saját súlyánál fogva történik.
A modell
A kocsik modelljét a cseh Loco cég készítette el, egyedi megrendelésre. Összesen 30 készlet készült, mindegyik 3-3, különböző pályaszámú Faccpp sorozatjelű kocsit tartalmaz. A 30 készletből 10 cseh gyűjtőkhöz került, míg 20 magyar gyűjtemények féltve őrzött kincse lett. Minden készlet eredeti certifikáttal rendelkezik.
Loco MÁV Faccpp szett (katt a képre a galériához)
A modell nagyon részletesen kidolgozott. Az arányok és méretek pontosan leképezik az eredeti kocsit, és sok olyan apró részlet gazdagítja, mint például a raksúlyváltó vagy a bárcatartó. Filigrán korlátok és létrák, kidolgozott járóosztályok jellemzik a modellt. Különösen szépen mutatnak az ürítő rudazatok és fogantyúk. A forgóváz kialakításánál ügyeltek a rugókötegek, a csapágyfedelek, a féktuskók pontos imitálására. A féktuskók az abroncsok síkjában vannak, a fémből készült kerekek kémiailag sötétítettek. Tartozékként a négy fellépőt utólag lehet felszerelni.
A modellek egységesen MÁV-vagonvörös színt kaptak. Az eredeti vagonok színe a sötétbarnától a közlekedésvörösig a teljes színpalettát lefedte, ezért nem ragaszkodtunk mereven az eredeti színhez, hanem megpróbáltunk egy tipikus vagonvöröset találni, ami a legjellemzőbb lehet a magyar vagonokra. A Loco többféle egyedi színt kevert ki, amiből nekünk kellett kiválasztanunk a végleges árnyalatot. Külön ügyeltünk arra, hogy a futómű és az ütközők is megkapják a vagon színét. A lekötő horgok – a valóságnak megfelelően – sárga színűek.
A feliratozás tamponozással készült, mégpedig mindhárom vagonhoz teljesen egyedi tamponok készültek, nemcsak a pályaszám különbözik, hanem az eredeti vagonokon lévő feliratok és a MÁV logó helye és mérete is pontosan lett leképezve. A feliratozás gazdagságára jellemző, hogy még a forgóvázakon is van felirat (!) – látott már valaki ilyet TT modellen? – és nem lehet nem észrevenni a létrák tetejénél lévő, két színnel tamponozott, a felsővezetékre figyelmeztető piktogramot sem.
A modell fém kerekeinek és tűgörgőinek köszönhetően könnyen és szépen gurul a pályán. Billegésnek, imbolygásnak még nagyobb sebességnél sincs nyoma. A forgóvázak eléggé kifordulnak ahhoz, hogy még a legkisebb ívben is kényelmesen elférjen, a kitérőknél sincs semmiféle áthaladási probléma. A modellek közelkapcsolós kinematikával vannak ellátva, a szabványos befogókban az újfajta Tillig-kuplungot találjuk.
Loco MÁV Faccpp önürítős tehervagon (katt a képre a galériához)
A modellek sokrétűen használhatók. Képezhető belőlük önálló szerelvény, de besorolhatók bármilyen tehervonatba is. Futhatnak üresen, de készíthetünk hozzá különösen illő zúzottkő-szállítmányt is. Ezen vagonok öregbítése különösen hatásos. A modellek a jelenlegi állapotot képezik le, de teljesen autentikusak IV. korszakos gépek mögött is. Különösen jól mutat Szergej mozdony vontatásában.
Azért vigyázzunk a beszerzéssel, mert a MÁV D-2 utasításának 2.46. pontja szerint egy szerelvény legfeljebb 40 önürítős kocsiból állhat :-)
Zárszó
Reméljük, hogy ez a készlet sokak örömére szolgál majd, úgy gondoljuk, hogy mind a vitrinben, mind a pályán megállják a helyüket ezek a nagy gondossággal és sok szeretettel elkészített modellek.