Szombat esti sorozatunk mai részében a BR 50 sorozat II. világháború után az NDK-ban maradt 350 példányának a sorsával foglalkozunk.
Altbau
A DR a mellékvonalain használta a jól bevált BR 50-es sorozatot. Mivel nem minden mozdony készült tartós kazánnal, viszont a mozdonyok nélkülözhetetlenek voltak, ezért a mozdonyok egy részét átépítették, ezek lettek az ún. Reko mozdonyok, míg a megmaradókat az Altbau névvel illették.
BR 50 Altbau a DR IV. korszakból
Átépítések 1.: a BR 5035 sorozat (BR 50 Reko)
Az átépítés során a régi kazánt a BR 2310 kazánjával gyakorlatilag megegyező, de új, öregedésálló kazánnal cserélték ki. Az átépítések 1957 végétől 1962-ig tartottak. Ezalatt a 4,5 év alatt összesen 208 db mozdonyt építettek át, melyek új pályaszámokat is kaptak a BR 50 3501 – 3708 mezőben.
Az átépítés olyan jól sikerült, hogy a mozdonyok nagy része még a ’80-as évek közepén is vígan pöfögött az NDK mellékvonalain, sőt olyan is akadt, melyet már a DB AG selejtezett ki, tehát megérte az V. német korszakot is!
BR 5035 Reko a DR III. korszakból
Átépítések 2.: a BR 5050 sorozat (BR 50 Öl)
A karbantartás egyszerűsítése céljából a DR 1966/67-ben 42 db, majd 1970/71-ben további 30 db BR 5035-t pakura (olaj) tüzelésűre épített át. A magasabb gőzhőmérséklet jobb hatásfokot eredményezett, viszont a szerkezetet is jobban igénybe vette, ezért más, kisebb módosításokat is végrehajtottak. Az olajra átállított mozdonyok az 1980-as évek elejéig üzemeltek csak, mivel akkor a béketáborba begyűrűzött olajárrobbanás működtetésüket gazdaságtalanná tette.
Az első sorozatban átépített mozdonyok a BR 50 5001 – 5042 közötti pályaszámokat kapták meg. Tulajdonképpen csak ezek tekinthetők a BR 5050 sorozat tagjainak, mert a második széria mozdonyai a 50 0043 – 0072 pályaszámokat kapták.
BR 5050 Öl a DR III. korszakból
Új építés: a BR 5040 sorozat (Neubau)
Az ’50-es évek végén, az átépítésekkel párhuzamosan, a VEB Lokomotivbau Karl Marx mozdonygyárban, amely Babelsbergben működött, 1959/60-ban 88 db új mozdonyt építettek. Az 1957-től átépített BR 5035 bevált szerkezete alapján teljesen azonos, de vadonatúj mozdonyokat gyártottak, a BR 50 futóművével és a BR 2310 kazánjával. A mozdonyok a BR 50 4001 – 4088 pályaszámokat kapták.
Az NDK politikai rendszere azért rányomta a bélyegét erre az utángyártásra: a mozdonyok messze nem sikerültek olyan jóra, mint akár az eredeti (a háború alatt épített), akár az azokból átépített mozdonyok. Az 1980-as évek elejére gyakorlatilag a sorozat összes példányát ki kellett selejtezni, akadt olyan is, amelyet mindössze 13 évig használtak, míg például az 50 005 pályaszámú gép, amely a Henschel első, prototípus szériájából származott, pontosan 40 évig üzemelt, átépítés nélkül!
Átszámozások
A DB-hez képest alig két év késéssel, 1970-ben, a DR-nél is beköszöntött a IV. korszak, az új pályaszámozási rendszerrel. A DB-vel ellentétben meghagyták a gőzmozdonyok eredeti sorozatszámát, nem egészítették ki a vezető 0-val. Így a gőzösök pályaszáma a 2 számjegyű sorozatszámból, a 4 számjegyű sorszámból és az ellenőrző számjegyből állt össze.
A még meglévő Altbau, a Reko és a Neubau mozdonyok megtartották addigi pályaszámukat, míg az Öl mozdonyok az 50 0001 – 0042 mezőt kapták. Az 1970 után épített többi 30 Öl mozdony ennek folytatásaként kapta az 50 0043 – 0072 mezőt. Kakukktojás itt is akadt: az egyetlen ütközésként a BR 50 005 mozdony az 50 1005 új pályaszámot kapta, melynek eredeti tulajdonosát a DB már 1964-ben kiselejtezte.
A DR-nél folyó átépítések és átszámozások következtében volt olyan mozdony, amely élete során akár 4 különböző pályaszámot is felvett. Ennek illusztrálására szemeltük ki a BR 50 1274 pályaszámú mozdonyt.
1941-ben építette a Jung, pályaszáma 50 1274.
1960-ban átépítették BR 5035-té (Reko), új pályaszáma 50 3617 lett.
1966-ban átépítették BR 5050-né (Öl), új pályaszáma 50 5035 lett.
1970-ben az új számozás keretében 50 0035-1 lett.
A négyszer átszámozott 50 0035-1 a DR IV. korszakból
A következő részben a híres-neves, nevezetes BR 52 sorozatról írunk. (Jönnek majd a modellek is, csak türelem ;-))