vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (54) apmodely (11) arnold (52) artitec (1) asprojekt (9) auhagen (12) barkács (136) barkas (1) beckmann (20) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (99) digisound (2) digitális (8) digitalzentrale (3) digitools (2) dk-model (7) dll (3) ecthIT (1) egyszeri kiadás (5) es-pecky (16) esu (1) farkas-transz (1) fischer-modell (8) fólió (1) framo (1) gabor (2) gőzmozdony (3) gützold (8) gysev (2) h0 (2) hädl (125) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (73) hétfői kép (694) hobbex (1) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (22) hot news (185) igra (32) kalomodell (6) karácsony (5) karsei (33) katalógus (25) keskeny nyomköz (3) kiállítás (55) kifutó modell (14) kisszéria (9) kres (46) kühn (112) különkiadás (7) lemke (4) lenz (8) loco (17) lorenz (9) ls models (4) luetke (1) makett (1) marionzeller (1) matrica (2) máv (6) mehano (4) miniatur (8) minicar (1) modell (359) modelltec (3) modist (6) modmüller (4) modul (95) mtb (61) nagyvasút (7) noch (14) nohab (1) npe (2) nyereményjáték (2) paksinuti (2) papirbakter (1) peho (1) peresvet (4) piko (201) pmt (19) preiser (3) programajánló (49) psk (20) rakomány (5) revell (1) rietze (6) roco (88) rothe top technik (1) saxonia (1) schirmer (70) sdv (5) sikulove (4) sonjaplastic (1) sudexpress (1) szolgálati közlemény (4) temofeszt 2014 (3) terepasztal (12) tillig (640) tillig club (45) tillig h0 (8) tomix (3) történelem (11) trainomatic (3) tt-modell (3) tte (1) uhlenbrock (3) újdonság (526) újság (9) v&v (13) vasuttmodell (210) veit (1) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (10) zeuke (2) zimo (2)

Figyelem!

vasuTTmodell weboldalon és blogon szereplő képek és egyéb tartalmak a vasuTTmodell Kft. saját tulajdonát képezik (kivétel, ami ettől eltérő megjelölést tartalmaz), azok bármilyen felhasználása (részben vagy egészben), különösen egyéb helyeken történő publikálása, csak erre vonatkozó kifejezett írásos engedélyünkkel lehetséges!

Megtalálhatsz a Facebookon is bennünket!

A BR50 története, 1. rész

2009.02.07. 22:22 RFeri

Kedves Olvasóink!

 
Szombat esti sorozatot indítunk, melyben a híres német hadimozdony, a BR 50 (52) történetét, sorsát, valamint természetesen a TT modelleket szeretnénk ismertetni.
Fogadják szeretettel.
 
A BR 50 története, 1. rész
 
Előzmények
 
A Német Birodalmi Vasút (DRG) az 1930-as évek közepén a BR 5710 sorozatú (egykori porosz G10) mellékvonali tehervonati gőzmozdonyainak lecserélése mellett döntött. Ezen a mozdonyok egy része még az I. világháború alatt épült, rossz anyagokból, és megbízhatatlanságuk miatt nem lehetett tovább üzemeltetni őket. A mozdony amúgy is tákolmány volt, hiszen a T16 (amúgy szertartályos) mozdony futóművére a P8 kazánját illesztették rá.
 
Lecserélésükre az egységmozdony program keretében a BR 46 sorozat szolgált volna, de már a tervezés során kiderült, hogy az előírt követelményeket az 1’D tengelyelrendezésű mozdony nem tudja teljesíteni. Ehelyett született az 1’E építésmódú BR 50 gyártási sorozat.
 
 
Beindul a gyártás
 
A Henschel mozdonygyár 1939-ben szállította le az első 12 mozdonyt, majd még ugyanebben az évben további 206 mozdony készült. A Henschel mellett elkezdte a gyártást a Krupp, a Krauss-Maffei és a florisdorfi Wiener Lokomotivfabrik is.
 
Közben kitört a II. világháború. A német hadigépezetnek egyre több mozdonyra volt szüksége, ezért 1940-ben újabb mozdonygyárak (a Borsig, a BMAG – a volt Schwartzkopff –, a Schichau, az Orenstein&Koppel), majd 1941-től a Jung, a Škoda, Esslingen kapcsolódtak be a gyártásba, és kezdték ontani a BR 50-eseket. Később a megszállt Belgium gyárai (hadd ne soroljam fel) is átvették a típus gyártását.
 
A sorozat igencsak sikeresnek számított. Egyszerű, könnyen karbantartható szerkezet, 16t tengelyterhelés, 80 km/h végsebesség, kitűnő ívbeállás (140 m sugarú íven is befeszülés nélkül elfordult) jellemezte. A gőzgép 1186kW-ot teljesített, a mozdony hossza 22,94m, tömege 88,1t volt. Huszonhárom méteres fordítókorongon meg lehetett fordítani.
 
1939-1943-ig összesen 3164 eredeti példány készült a BR 50-es sorozatból. Ennek túlnyomó része (2563 db) a DB, kis része (350 db) a DR tulajdonába került a háború után. A többi példány jórészt a belga vasúton (SNCB) szolgált tovább.
 
A háború után - NSZK
 
A „Kabinentender”
 
A Német Szövetségi Vasút (DB) a nála maradt nagy számú BR 50 mozdonynak köszönhetően a tehervonati forgalmat hamar föl tudta venni. Viszont szűkölködtek a tehervonati kísérőkocsikban, ezért 750 db szerkocsit átépítettek, a vonatvezető részére egy fülkét szereltek a széntartány mögé, a szerkocsi közepére. Így ugyan csökkent a szállítható szén mennyisége, de a kísérőkocsit megspórolhatták. Ez az ún. Kabinentender csak a DB gépeire volt jellemző, a DR nem alkalmazta.
 
051 Kabinentender, DB Ep. IV.
 
A BR 5040 sorozat, Franco-Crosti kazánnal
 
A Franco-Crosti kazán a névadó két olasz mérnök találmányán alapult. A lényege az volt, hogy a távozó füstgázok nem a főkéményen távoztak, hanem visszavezették a kazánon átfűzött tápvízcsöveken, és az ezáltal előmelegített tápvizet visszacsapó szelepeken keresztül szivattyúzták a kazánba. A füstgázok a hátsó kéményen távoztak. A megoldás a szénfogyasztást 15-20%-kal csökkentette. Viszont nagy hátrány volt, hogy az előmelegítős kazán rettenetesen rozsdásodott. Mindössze 31 példányt építettek át.
 
BR 50 4001 Franco-Crosti kazánnal, DB Ep. III. Jól látható a hátsó kémény.
 
Átszámozások
 
1968. január 1-jén a DB-nél új pályaszámozási rendszert vezettek be. A mozdonyok pályaszáma a 3 számjegyű sorozatszámból, a szintén 3 számjegyű sorszámból és egy ellenőrző számjegyből (ami az előző hatjegyű szám CRC kódja) állt össze. A DB-nél a gőzmozdonyok sorozatszámának első számjegye az új pályaszámozási rendszer szerint 0 (nulla) lett. Ezáltal a BR 50 sorozat 050-re változott. Csakhogy volt egy kis probléma: a sorozatba 999-nél sokkal több mozdony tartozott. De a németek logikáján ez nem fogott ki. Mivel BR 51 sorozat nem létezett, a BR 52 sorozatot 1963-ra kiselejtezték, a BR 53 sorozatot pedig még a ’30-as évekre a DRG kimustrálta, ezért megszületett a frappáns ötlet:
a BR 50 001 – BR 50 xxx maradt a 050 001 – 050 xxx,
a BR 50 1001 – BR 50 1xxx lett a 051 001 – 051 xxx,
a BR 50 2001 – BR 50 2xxx lett a 052 001 – 052 xxx,
a BR 50 3001 – BR 50 3xxx lett a 053 001 – 053 xxx.
Na de mi lett a kerek számokkal? – kérdezhetnék nyájas olvasóink, jogosan.
A BR 50 1000 psz. mozdonyt 1958-ban átépítették, új pályaszámot kapott, BR 50 3511 lett.
A BR 50 2000 psz. mozdony Belgiumban szolgált, ezzel hát nem volt gond.
A BR 50 3000 psz. mozdony új pályaszáma 053 003 lett.
Akkor már csak a BR 50 3003 psz. mozdonnyal kell elszámolnunk, amely viszont még ’45-ben bombatámadásban kazánrobbanásban pusztult el. Így már kerek a kép, de ezt a németektől el is vártuk.
 
A folytatásban a BR 50 sorozat NDK-ban maradt példányainak a sorsát mutatjuk be...

Szólj hozzá!

Címkék: történelem

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr9929210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása